Sektorkolejowy » Jeden z najstarszych tuneli kolejowych na świecie został odnowiony

Jeden z najstarszych tuneli kolejowych na świecie został odnowiony

pzez Adrian

Ma 180 lat i jest jednym z najstarszych na świecie tuneli kolejowych. Został zbudowany w latach 1838–1841 na trasie linii łączącej Manchester i Leeds w Wielkiej Brytanii. Niedawno ruch w tunelu został wznowiony po modernizacji obiektu.

Przewozy kolejowe i ochrona przeciwpowodziowa

Tunel pomiędzy Rochdale i Hebden Bridge został odnowiony w ciągu zaledwie dziewięciu dni – prace trwały od 23 do 31 października. W tym czasie wymieniono 3 km torów. Koszty prac zleconych przez Great North Rail to około 2 mln funtów.

Poza zapewnieniem lepszej obsługi w zakresie przejazdów kolejowych obiekt będzie pełnił również inną ważną funkcję. Jest elementem jednego z największych programów przeciwpowodziowych w północnej Anglii i w sytuacji zagrożenia powodzią ma odegrać kluczową rolę w ochronie lokalnej społeczności.

Tunel Summit, zlokalizowany w pobliżu Todmorden w hrabstwie Yorkshire, został zbudowany przez Manchester and Leeds Railway Company, by zapewnić bezpośrednie i szybkie połącznie między Leeds a Manchesterem.

Ponad tysiąc pracowników i miliony cegieł

W początkowej fazie budowy był najdłuższym tunelem kolejowym na świecie, mierząc 2,6 km. Mieszcząc dwa tory, zapewniał nie tylko połączenie kluczowych lokalizacji, ale przede wszystkim znacząco ułatwił transport pasażerski i towarowy.

Projekt tunelu opracował Thomas Longridge Gooch. W początkowej fazie robót okazało się, że budowa obiektu będzie o wiele trudniejsza niż się spodziewano ze względu na geologię. Prace były wykonywane ręcznie, a robotnicy przebijali się przez warstwy węgla, łupków i piaskowca. Następnie ściany zostały wyłożone sześcioma warstwami cegieł, których w sumie wykorzystano około 23 mln. Dziennie układano do 60 tys. cegieł. Wykorzystano również około 81 tys. ton cementu transportowanego do tunelu z miejscowości Hull. Na terenie budowy pracowało od 800 do 1250 mężczyzn i chłopców oraz 100 koni. Do usuwania urobku wykorzystywano 13 maszyn parowych.

Najdłuższy tunel kolejowy na świecie

Aktualnie najdłuższym na świecie tunelem kolejowym jest tunel Gottharda w szwajcarskich Alpach, oddany do użytku w 2016 r. Jego długość to ponad 57 km, a pociąg pasażerski przejeżdża trasę tunelową w czasie około 20 min. Pociągi towarowe poruszają się znacznie wolniej, z prędkością do 100 km/godz.

Autor: Agata Sumara
Fot. newcivilengineer.com

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz