Ma 180 lat i jest jednym z najstarszych na świecie tuneli kolejowych. Został zbudowany w latach 1838–1841 na trasie linii łączącej Manchester i Leeds w Wielkiej Brytanii. Niedawno ruch w tunelu został wznowiony po modernizacji obiektu.
Przewozy kolejowe i ochrona przeciwpowodziowa
Tunel pomiędzy Rochdale i Hebden Bridge został odnowiony w ciągu zaledwie dziewięciu dni – prace trwały od 23 do 31 października. W tym czasie wymieniono 3 km torów. Koszty prac zleconych przez Great North Rail to około 2 mln funtów.
Poza zapewnieniem lepszej obsługi w zakresie przejazdów kolejowych obiekt będzie pełnił również inną ważną funkcję. Jest elementem jednego z największych programów przeciwpowodziowych w północnej Anglii i w sytuacji zagrożenia powodzią ma odegrać kluczową rolę w ochronie lokalnej społeczności.
Tunel Summit, zlokalizowany w pobliżu Todmorden w hrabstwie Yorkshire, został zbudowany przez Manchester and Leeds Railway Company, by zapewnić bezpośrednie i szybkie połącznie między Leeds a Manchesterem.
Ponad tysiąc pracowników i miliony cegieł
W początkowej fazie budowy był najdłuższym tunelem kolejowym na świecie, mierząc 2,6 km. Mieszcząc dwa tory, zapewniał nie tylko połączenie kluczowych lokalizacji, ale przede wszystkim znacząco ułatwił transport pasażerski i towarowy.
Projekt tunelu opracował Thomas Longridge Gooch. W początkowej fazie robót okazało się, że budowa obiektu będzie o wiele trudniejsza niż się spodziewano ze względu na geologię. Prace były wykonywane ręcznie, a robotnicy przebijali się przez warstwy węgla, łupków i piaskowca. Następnie ściany zostały wyłożone sześcioma warstwami cegieł, których w sumie wykorzystano około 23 mln. Dziennie układano do 60 tys. cegieł. Wykorzystano również około 81 tys. ton cementu transportowanego do tunelu z miejscowości Hull. Na terenie budowy pracowało od 800 do 1250 mężczyzn i chłopców oraz 100 koni. Do usuwania urobku wykorzystywano 13 maszyn parowych.
Najdłuższy tunel kolejowy na świecie
Aktualnie najdłuższym na świecie tunelem kolejowym jest tunel Gottharda w szwajcarskich Alpach, oddany do użytku w 2016 r. Jego długość to ponad 57 km, a pociąg pasażerski przejeżdża trasę tunelową w czasie około 20 min. Pociągi towarowe poruszają się znacznie wolniej, z prędkością do 100 km/godz.
Autor: Agata Sumara
Fot. newcivilengineer.com