W środę 23 sierpnia br. Koleje Śląskie podpisały umowę z nowosądeckim producentem pojazdów szynowych na dostawę trzech fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniami dodatkowymi i świadczeniem usług serwisowych.
Newag zobowiązał się dostarczyć EZT-y śląskiemu przewoźnikowi w 2025 r. Zapewni także dostawy pakietu naprawczego oraz przeprowadzi szkolenia pracowników. W ramach prawa opcji zamówienie może zostać rozszerzone do 5 sztuk pojazdów.
„Rozwój transportu kolejowego w województwie śląskim jest naszym priorytetem i cieszę się, że stawiamy kolejny krok w stronę nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji. W tym roku dofinansowanie dla Kolei Śląskich to blisko 370 mln zł, a ten kontrakt opiewający na 127,5 mln zł pozwoli zakupić nowy tabor i wzmocnić konkurencyjność i jakość świadczonych przez przewoźnika usług. To środki pochodzące z budżetu województwa i ważny krok w stronę rozwoju transportu kolejowego. Przygotowujemy także duży projekt z udziałem środków unijnych i zakup kolejnych składów, które pozwolą zapewnić mieszkańcom i turystom jeszcze lepszą ofertę na lata” – podkreślał Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.
Czteroczłonowe pojazdy zamówione przez Koleje Śląskie będą mogły poruszać się z prędkością sięgającą 160 km/h oraz pomieszczą 186 pasażerów na miejscach siedzących. Wartość zakresu podstawowego zamówienia wynosi ok. 127,5 mln zł brutto (ok. 103,6 mln zł netto). Większość środków finansowych na ten cel pochodzi z budżetu województwa śląskiego.
„Zakup i systematyczna wymiana taboru Kolei Śląskich przyczynią się do podniesienia jakości, bezpieczeństwa i komfortu podróży. Chcemy się rozwijać i w perspektywie najbliższych lat nie tylko inwestować w nowoczesny i funkcjonalny tabor, ale także rozbudować infrastrukturę i siatkę połączeń, by mieszkańcy województwa śląskiego mieli coraz lepszą ofertę ze strony regionalnego przewoźnika” – zaznaczył prof. Marek Gzik, przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego.
Zakup nowych pojazdów pozwoli na wymianę wyeksploatowanych EN57 AKŚ. Zgodnie z zapewnieniami przedstawicieli woj. śląskiego, to dopiero początek inwestycji taborowych. Spółka Koleje Śląskie ma zostać dokapitalizowana w tym zakresie:
- w roku 2024 kwotą 20 mln zł
- w roku 2025 kwotą aż 70 mln zł
„To historyczna chwila dla Kolei Śląskich, ostatnie dostawy taboru zrealizowaliśmy w 2020 roku, a nasze potrzeby w tym zakresie ciągle rosną. Nowy tabor to gwarancja lepszej jakości usług. Jesteśmy po to, by dostosować tę ofertę do potrzeb mieszkańców i odwiedzających region. To będą nowoczesne, funkcjonalne składy” – powiedział Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich.
O Kolejach Śląskich pisaliśmy m.in.:
- Koleje Śląskie udostępniają symulator pojazdu kolejowego
- Zbliża się Dzień Otwarty Kolei Śląskich – wśród atrakcji symulator pojazdu kolejowego i zwiedzanie bazy przewoźnika
- Oferta Kolei Śląskich dostępna w usłudze Wspólny Bilet
Więcej informacji o nowosądeckim producencie pojazdów szynowych można znaleźć:
- Cargounit zamawia do 30 lokomotyw Dragon 2 od Newag
- NEWAG: Umowa z PKP Intercity rozszerzona
- Newag z umową na dostawę 4 lokomotyw Dragon 2 dla spółki Olavion
- FPS H. Cegielski i Newag zainteresowani dostarczeniem 4 dwunapędowych zespołów trakcyjnych dla Pomorza
Autor: Damian Malesza
Fot. Koleje Śląskie