W czwartek 16 listopada br. nowosądecki producent pojazdów szynowych i francuska firma Akiem podpisali umowę na dostawę 30 elektrowozów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 50 jednostek.
Zakres zamówienia złożonego przez francuskie przedsiębiorstwo świadczące usługi w zakresie wynajmu taboru kolejowego obejmuje dostawę 30 egzemplarzy lokomotyw Dragon 2, z czego 10 to pojazdy wielosystemowe, a 20 jednosystemowe DC wyposażone w moduł dojazdowy. Pierwsze z nich muszą zostać dopuszczone do eksploatacji na terenie Polski, Czech i Słowacji, a pozostałe na rynku polskim. W ramach podpisanego kontraktu Newag zobowiązał się także do świadczenia usług utrzymania Dragonów przez okres 8 lat od daty realizacji dostawy oraz udzielił gwarancji na każdego z nich na okres 24 miesięcy od momentu odbioru.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni za faktu, że jeden z największych podmiotów ROSCO w Europie wybrał naszą platformę sześcioosiowych elektrycznych lokomotyw towarowych Dragon 2, składając największe wartościowo zamówienie na nasze pojazdy w historii naszej firmy. Z prawdziwą przyjemnością witamy Akiem w gronie naszych strategicznych klientów. Wierzymy, że niezawodne lokomotywy tej platformy spełnią oczekiwania biznesowe klientów firmy Akiem z Europy Środkowej” – podkreślał Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag SA.
Pojazdy oparte na platformie Dragon 2 są najnowszą generacją efektywnych energetycznie lokomotyw towarowych, które zostały zaprojektowane w taki sposób, by spełniać założenia zrównoważonego transportu oraz wymagania technicznych specyfikacji interoperacyjności umożliwiające transport ładunków o masie 4200 t. Ich moduły dojazdowe są wyposażone w silniki spalinowe HVO ready – zgodne z normami normy emisji spalin Stage V.
„Lokomotywy Dragon 2, utrzymywane przez Newag, umożliwią naszym środkowoeuropejskim klientom rozwój nowych usług kolejowych przewozów towarowych, w których cięższe pociągi będą kursować z większymi prędkościami i zapewnią najwyższe standardy niezawodności i bezpieczeństwa. Natomiast moduły dojazdowe 0.5 MW HVO ready przyspieszą przejście z diesla na bardziej ekologiczną trakcję elektryczną w przypadku eksploatacji na trasach częściowo zelektryfikowanych. Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem współpracy z Newagiem i możliwością zaoferowania nowych możliwości naszym klientom w Europie Środkowej” – powiedział Fabien Rochefort, CEO Akiem.
Wartość zamówienia podstawowego wynosi ponad 164 mln euro, uwzględniając prawo opcji w całym zakresie, kwota wzrośnie do ok. 445 mln euro.
Więcej informacji o spółce Newag można znaleźć:
- Tylko Newag zainteresowany dostarczeniem 63 lokomotyw dla PKP Intercity. Wartość oferty to ponad 2 mld zł
- Newag dostarczył na Podkarpacie 5 nowych pociągów Impuls 2
- Newag z umową na dostawę 3 EZT-ów dla Kolei Śląskich. Wartość kontraktu to ok. 103,6 mln zł netto
- Newag z umową na dostawę 4 lokomotyw Dragon 2 dla spółki Olavion
O Akiem pisaliśmy m.in.:
- Akiem zamawia 15 lokomotyw od Siemensa i zwiększa flotę do 100 Vectronów
- Akiem podpisuje nową umowę ramową na 100 lokomotyw wielosystemowych Traxx z firmą Alstom
- Siemens Mobility otrzymuje duże zamówienie na 65 lokomotyw od Akiem
Autor: Damian Malesza
Fot. Newag