We wtorek 12 września br. na trzecim peronie stacji Rzeszów Główny woj. podkarpackie oficjalnie odebrało 5 fabrycznie nowych, czteroczłonowych pojazdów wyprodukowanych przez nowosądeckiego producenta. To tylko część zamówienia – łącznie na Podkarpacie trafi 12 pociągów. Pojazdy będą wykorzystywane na trasach regionalnych.
Zarząd Województwa Podkarpackiego podpisał dwa kontrakty z Newagiem na dostawę 12 fabrycznie nowych pociągów w lipcu 2022 r. o łącznej wartości 415 mln złotych. W ramach pierwszej z nich (na kwotę 263,22 mln zł) nowosądecki producent zobowiązał się dostarczyć na Podkarpacie 8 pojazdów Impuls 2 typu 31WE w wersji czteroczłonowej. Zakres zamówienia obejmował także dostawę symulatora jazdy do prowadzenia szkoleń maszynistów i niezbędnej dokumentacji technicznej wraz z usługą serwisową oraz udzielenie 6-letniej gwarancji. Symulator trafi do zaplecza technicznego Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).
„Nasz regionalny tabor kolejowy cały czas się rozwija. Do tej pory mieliśmy jako region 37 pociągów, do końca roku będzie ich 49. Konsekwentnie rozwijamy nasz tabor, by dać pasażerom bezpieczeństwo i komfort” – powiedział Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.
Każdy z pojazdów dostarczonych dla woj. podkarpackiego jest w stanie pomieścić 400 pasażerów, z czego 192 na miejscach siedzących. Pociągi są klimatyzowane i przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Kolejne 3 elektryczne zespoły trakcyjne mają trafić na Podkarpacie w październiku br.
„Nowe pociągi to odpowiedź na wzrost zapotrzebowania na transport kolejowy, który z zadowoleniem obserwujemy w związku z powstaniem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Widzimy znacząco zwiększone zainteresowanie tą formą podróży ze strony pasażerów. Jednocześnie jest to świetny przykład racjonalnego wykorzystania środków unijnych, gdyż 85 procent kwot za zakup tych 12 pociągów pokrytych zostaje ze środków kończącej się już perspektywy Regionalnego Programu Operacyjnego. Na Podkarpaciu żadna złotówka nie może się zmarnować, bo wiemy, jak ją dobrze zainwestować” – zaznaczył Władysław Ortyl.
Zakres drugiego z kontraktów o wartość 152,44 mln zł obejmuje dostawę trójczłonowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych, które mogą korzystać z zasilania trakcyjnego bądź silników spalinowych.
„Z konfiguracji sieci kolejowych na Podkarpaciu wynika, że optymalnie będzie je można wykorzystywać na trasie Rzeszów – Dębica – Mielec w obu kierunkach. Na odcinku Rzeszów – Dębica jazda będzie odbywać się pod trakcją elektryczną a na pozostałym odcinku Dębica – Mielec przy wspomaganiu silnika spalinowego. Pozwoli to na przewożenie pasażerów bez przesiadki” – czytamy w komunikacie woj. podkarpackiego.
Każda z tzw. hybryd może zabrać na pokład 300 pasażerów, w tym 140 na miejscach siedzących. Newag ma dostarczyć 4 dwunapędowe pojazdy w listopadzie br.
„Hybrydy powstające w Nowym Sączu, które trafią do Was w listopadzie, pozwalają m.in. na ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji spalin” – podkreślał Zbigniew Konieczek, prezes zarządu spółki Newag.
„Gratuluję wizji rozwoju branży połączeń regionalnych. Dziennie na trasę – dzięki decyzjom samorządu województwa – wyjeżdża około 200 kursów pociągów. I to jest skala rosnąca” – powiedział Adam Pawlik, prezes zarządu spółki Polregio.
W pojazdach nowosądeckiego producenta znalazły się dwie nowości. Pierwszą z nich jest tzw. pętla indukcyjna przeznaczona dla osób niepełnosprawnych, która poprawia skuteczność działania aparatów słuchowych. Druga to zintegrowany system do biletu elektronicznego wdrożony przez Polregio wraz z woj. podkarpackim – będzie on równolegle uruchomiony w PKA. Elementem integrującym system jest portal pkaebilet.podkrapackie.pl. Bilety elektroniczne na przejazdy będzie można nabyć w pociągach, płacąc zbliżeniowo kartami płatniczymi oraz za pomocą technologii NFC/HCE. Zabudowany w urządzeniu czytnik obsługuje również płatności: Apple PAY, Google PAY oraz BLIK. Zakupiony bilet będzie przechowywany w pamięci systemu – w razie konieczności pasażerowie będą mieli możliwość pobrania go z portalu. Nowe rozwiązanie pozwala na późniejszą integrację z transportem innych operatorów.
Więcej informacji o pociągach dla Podkarpacia można znaleźć:
O Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej pisaliśmy m.in.:
- Nowy rozkład jazdy i nowe inwestycje
- Podkarpackie: 7 nowych przystanków w ramach Kolei Aglomeracyjnej
Autor: Damian Malesza
Fot. Anna Magda | Biuro Prasowe UMWP