Spółka CPK i ADIF podpisali porozumienie o współpracy podczas wydarzenia Rail Live w Madrycie. Jego celem są wspólne działania w zakresie budowy i rozwoju sieci Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce.
Obie strony zobowiązały się do realizowania wzajemnych programów szkoleniowych np. pod kątem liberalizacji rynku kolejowego, a także wymiany know-how dotyczącego m.in. montażu torów na liniach KDP, modernizacji systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK) oraz infrastruktury telekomunikacyjnej. Przedmiotem partnerstwa będą również konsultacje techniczne związane ze wdrażaniem systemu zasilania 25 kV prądu przemiennego.
„Z hiszpańskim przemysłem kolejowym współpracujemy od 2021 r., czego efektem było między innymi opracowanie przez CPK własnych standardów technicznych KDP, którymi obecnie dzielimy się z naszymi partnerami w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jestem przekonany, że współpraca z ADIF pomoże nam stworzyć kolej bardziej dostępną, konkurencyjną i otwartą na potrzeby pasażerów. Doceniamy fakt, że współpraca pomiędzy ADIF i CPK została przeniesiona na kolejny, wyższy poziom” – podkreśla Mikołaj Wild, prezes CPK.
Warto przypomnieć, iż współpraca na linii Polska – Hiszpania w obszarze rozwoju KDP odbywa się na mocy międzyrządowego porozumienia o współpracy z maja 2021 r., które zostało zawarte przez Marcina Horałę – pełnomocnika rządu ds. CPK i Raquela Sáncheza – hiszpańskiego ministra transportu, mobilności i agendy miejskiej.
W ramach dotychczasowej współpracy CPK oraz ADIF realizowały wiele wspólnych działań, m.in. utworzono grupę roboczą, odpowiedzialną za wdrożenie KDP oraz liberalizację polskiego rynku kolejowego w ramach unijnego „czwartego pakietu kolejowego”. Rezultatem wspólnych działań jest także owocna wymiana doświadczeń w zakresie:
- zwiększania przepustowości sieci
- rozwoju węzłów kolejowych
- rozwoju instalacji i utrzymania rozjazdów KDP
Dzięki podpisanemu porozumieniu CPK pogłębi wiedzę na temat najistotniejszych aspektów rozwoju sieci KDP w Polsce – np. w zakresie efektywnego utrzymania i zarządzania liniami kolejowymi dużych prędkości. Ponadto będzie mógł skorzystać z bogatego doświadczenia ADIFU, który jest jednym z liderów w gronie zarządców infrastruktury KDP w Europie, gdyż hiszpańska sieć składa się z niemal 4 000 km eksploatowanych szybkich linii, będąc najdłuższą na Starym Kontynencie. Ponadto w fazie planowania jest kolejne 1600 km szlaków tego typu.
Więcej informacji o spółce CPK można znaleźć:
- Znaki zapytania nad CPK?
- Spółka taborowa CPK zamierza kupić ponad 100 szybkich pociągów za miliardy zł
- Czy przystanek Łódź Retkinia zostanie zrównany z ziemią? Inwestycja za 50 mln zł koliduje z planami CPK
- Ponad 290 mln zł na projekt linii kolejowej CPK między Warszawą i Łodzią. Umowa podpisana
Autor: Damian Malesza