Sektorkolejowy » Spółka taborowa CPK zamierza kupić ponad 100 szybkich pociągów za miliardy zł

Spółka taborowa CPK zamierza kupić ponad 100 szybkich pociągów za miliardy zł

pzez Damian

W czwartek 9 listopada br. podczas konferencji prasowej Marcin Horała wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK poinformował, że Centralny Port Komunikacyjny chce powołać spółkę zależną, która będzie odpowiedzialna za zakup oraz zarządzanie taborem wykorzystywanym do obsługi linii Kolei Dużych Prędkości (KDP). Przekazał także dalekosiężne plany dotyczące zakupu ponad 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zgodnie z planem pojazdy będą wynajmowane przewoźnikom w ramach „poolu taborowego”. Polski rząd przyjął już ustawę taborową w tej sprawie.

Jakie pociągi chce kupić spółka taborowa CPK?

Zgodnie z treścią przyjętej koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego – tzw. uchwały taborowej, zakupione pojazdy mają być zgodne z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI) oraz spełniać liczne wymogi zarówno techniczne, jak i jakościowe spełniając wymagania pasażerów w zakresie komfortu oraz bezpieczeństwa. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne muszą poruszać się z prędkością sięgającą 250 km/h korzystając z zasilania 3 kV DC i 25 kV AC. Wśród wymagań pojawiły się także:

  • dostosowanie do obsługi osób z niepełnosprawnościami
  • energooszczędność
  • kompatybilność systemów bezpieczeństwa

Jednocześnie mają być wyposażone w:

  • system sterowania i kierowania ruchem ETCS zgodny z najnowszymi wymogami interoperacyjności
  • system informacji pasażerskiej (SIP) z uwzględnieniem informacji lotniskowej, a także pokładową technologią digital signage
  • udogodnienia dla podróżnych m.in. w postaci indywidualnego oświetlenia, ładowarek ze złączami USB oraz stref wielofunkcyjnych
  • system odzyskiwania energii

„Nawet najlepsza infrastruktura kolejowa nie sprawdzi się bez nowoczesnych pociągów. Dlatego zakupy taborowe na potrzeby projektowanych linii kolejowych CPK powinny być przeprowadzone w sposób przemyślany i kompleksowy. Jesteśmy przekonani, że w produkcję pociągów będą zaangażowane polskie firmy i że ten zakup będzie impulsem także dla naszej gospodarki” – podkreślał Marcin Horała.

Nawet do 200 szybkich elektrycznych zespołów trakcyjnych

Na podstawie przyjętej przez rząd uchwały spółka CPK będzie miała możliwość powołać tzw. pool taborowy oraz pozyskiwać inwestorów mniejszościowych zarówno publicznych, jak i prywatnych. Będzie finansowana m.in. przez banki oraz fundusze inwestycyjne.

„Realizacja kolejowej części programu CPK wygeneruje zapotrzebowanie na nowoczesny tabor kolejowy niedostępny aktualnie na rynku polskim. CPK to pierwszy program, który podchodzi do transportu kolejowego kompleksowo, stwarzając szanse dla przewoźników kolejowych do oszczędności w nakładach inwestycyjnych i jednoczesnego rozwoju. Uważamy, że podobnie jak w przypadku podejścia do liberalizacji rynku kolejowego warto wykorzystać międzynarodowe doświadczenie i know-how. Koncepcja poolu taborowego to atrakcyjna dla przewoźników oferta najmu nowoczesnego taboru kolejowego dostosowanego do infrastruktury CPK” – powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez wiceministra Marcina Horałę, spółka taborowa CPK zamierza przeznaczyć na nowe elektryczne zespoły trakcyjne aż 8,7 mld zł (według cen z I półrocza 2023 r.) w latach 2024-2030 r., a w perspektywie do 2035 r. nawet do 20 mld zł (łącznie). Pierwszy zakup ma dotyczyć 100 pojazdów szynowych, natomiast finalnie, gdy system Kolei Dużych Prędkości  (KDP) zostanie oddany do eksploatacji, może być to aż 200 egzemplarzy. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż kwota za taką liczbę ezt-ów może być znacząco niedoszacowana.

„Bardzo nam zależy, żeby był to tabor w maksymalnym stopniu budowany w Polsce, żeby również polskie firmy przy okazji tego zamówienia mogły zdobywać nowe […] możliwości techniczne, które później umożliwią im konkurowanie w tym sektorze taboru kolei dużych prędkości na całym świecie” – zaznaczał Marcin Horała.

Nowa spółka CPK w pierwszej kolejności ma kupić pociągi niezbędne do obsługi pierwszej linii KDP tj. Warszawa-CPK-Łódź, która według harmonogramu zostanie uruchomiona wraz z uruchomieniem działalności komercyjnej lotniska CPK.

Więcej informacji o spółce CPK można znaleźć:

Autor: Damian Malesza
Fot. CPK

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz