W poniedziałek odbyło się pierwsze posiedzenie sejmu po wyborach parlamentarnych. Podczas swojego wystąpienia Andrzej Duda wymienił Centralny Port Komunikacyjny jako jedną z tych inwestycji, które zamierza „bronić” w ramach swojej prezydentury.
Prezydent podkreślał, że będzie bronić „ambitnych projektów”, a za taki właśnie uznaje m.in. Centralny Port Komunikacyjny – przedsięwzięcie, w ramach którego poza samym portem lotniczym w Baranowie ma też powstać blisko 2 tys. km linii kolejowych.
Tymczasem dotychczasowa opozycja rządowa nie uważa tego projektu za niezbędny, szczególnie, że niekoniecznie pasażerowie z odległych miejscowości będą postrzegali za luksus i udogodnienie długie podróże pociągami na lotnisko i z powrotem. Projekt jest często określany jako przejaw gigantomanii dotychczas rządzącej Polską partii.
W rozmowie z gazeta.pl Ryszard Petru mówił o potrzebie dokładnego sprawdzenia dokumentacji CPK. „Wszystko wskazuje na to, że Centralny Port Komunikacyjny to przeskalowana inwestycja, która jest nie do zrealizowania w tym budżecie. To trzeba sprawdzić” – cytuje serwis. Petru wskazuje również na konieczność ustalenia m.in., na ile w założeniach jest to port lotniczy, a na ile jednak projekt kolejowy. Inwestycję ocenił jako przeskalowaną i zwrócił uwagę, że „Potrzebne są większe lotniska w Polsce, ale Europa przechodzi na transport kolejowy”. I dodał: „Wolałbym, żeby były trzy duże lotniska na północy, w centrum i na południu, ale nie jeden centralny”.
Czym ma być CPK?
Według zapowiedzi spółki CPK „Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tys. ha zostanie wybudowany port lotniczy, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie”. Integralnym elementem projektu ma być budowa blisko 2 tys. linii kolejowych. Całość przedsięwzięcia ma być zrealizowana do 2034 r.
Zgodnie z aktualnymi zapowiedziami przedstawicieli spółki pierwszy etap lotniska ma się zakończyć do 2028 r. (w tym dwie drogi startowe, infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów). Do tej pory mają też być gotowe m.in. węzeł kolejowy i odcinek kolei dużych prędkości pomiędzy Łodzią a Warszawą, czyli jedyny znajdujący się obecnie w budowie odcinek kolejowy wynikający z planów.
Przeczytaj także: Czy budowa CPK ma sens? NIK ma wątpliwości
Autor: Agata Sumara
Fot. CPK