Kolejowy absurd w Łodzi – oddany do eksploatacji w 2021 r. przystanek najprawdopodobniej zostanie wyburzony. Wszystko za sprawą budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP), który ma przebiegać pod miastem.
Przystanek za 50 mln zł do rozbiórki
Przystanek kolejowy Łódź Retkinia powstał 2 lata temu w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Przedsięwzięcie za ok. 50 mln zł było jednym z kluczowych elementów rozwoju sieci kolejowej w rejonie Łodzi. Obiekt służy pasażerom Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) – w 2022 r. skorzystało z niego ok. 115 tys. osób.
Ze względu na realizację zadań w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) przystanek Łódź Retkinia ma zostać rozebrany. Aktualnie nie podano do informacji publicznej terminu rozpoczęcia robót przy tunelu KDP. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez polskiego zarządcę infrastruktury kolejowej – PKP PLK, na ten moment nie zapadła jeszcze ostateczna decyzja o likwidacji przystanku. Z kolei przedstawiciele spółki CPK zapewniają, iż po zakończeniu wszystkich prac infrastruktura zostanie odtworzona, jednak nie podano szczegółów w jakim zakresie.
Wątpliwości wokół ogromnej inwestycji, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny, przybywa. Czy projekt ten jest przeskalowany? Czy budowa CPK jest w ogóle realna? Wśród najczęstszych zarzutów kierowanych w stronę osób odpowiedzialnych za przedsięwzięcie pojawia się niegospodarność – sytuacje takie jak rozbiórka niedawno powstałego przystanku, który kosztował krocie, z pewnością to potwierdzają.
W obliczu problemów, z jakimi boryka się sektor budownictwa kolejowego takie decyzje „uderzają” w branżę ze zdwojoną siłą. Zablokowane środki z KPO, brak postępów w kwestii waloryzacji kontraktów kolejowych oraz sposób prowadzenia największej inwestycji tego typu w kraju, który pozostawia wiele do życzenia. Czy nadchodzące zmiany w polskim rządzie przyniosą ulgę dla branży pogrążonej w chaosie? Miejmy nadzieję, że tak.
Więcej informacji o CPK można znaleźć m.in.:
- Ponad 290 mln zł na projekt linii kolejowej CPK między Warszawą i Łodzią. Umowa podpisana
- CPK ramię w ramię z Polregio. Kolejowe porozumienie podczas Trako
- Koreańczycy podpisali umowę na zaprojektowanie linii kolejowej CPK
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK S.A.