15 czerwca br. w Warszawie odbyła się tegoroczna edycja Kongresu Infrastruktury Polskiej, którego głównym partnerem był Budimex. Przedstawiciele spółki obecni na wydarzeniu poruszyli kwestie związane z najbardziej dotkliwymi problemami, które aktualnie występują w branży budowlanej.
Nierzetelne oferty w przetargach publicznych
Jedną z nich była sprawa nierzetelnego składania ofert w publicznych postępowaniach przetargowych, do której odniósł się m.in. Artur Popko – prezes zarządu Budimeksu.
„Bardzo ważną kwestią dla branży budowlanej jest, aby zamawiający weryfikowali nierzetelne oferty i wykonawców bez realnego potencjału Polsce. To działanie w interesie realizowanych inwestycji, szczególnie w obecnym okresie. Wiele firm składa oferty o wartości 60-70% kosztorysów” – zaznaczył podczas debaty otwierającej Artur Popko.
„Firmy budowlane w Polsce zwiększyły istotnie swój potencjał. Rocznie są w stanie zrealizować inwestycje o wartości 30 mld zł. Warto, ten potencjał wykorzystywać w 100% przez zamawiających. Szczególnie dotyczy to tempa podpisywania umów” – dodał.
Prezes zarządu spółki Budimex zwrócił uwagę także na kondycję polskich przedsiębiorstw z sektora budowlanego.
„Jesteśmy jak wiele innych polskich firm, organizacją odpowiedzialną. Inwestujemy w młodych ludzi, w sprzęt i w kompetencje” – podkreślił Artur Popko.
Brak stabilności finansowania inwestycji kolejowych
Przedstawiciele branży budowlanej od bardzo długiego czasu apelują o skuteczne rozwiązania w zakresie stabilnego finansowania przedsięwzięć na kolei. Wykonawcy muszą mierzyć się także z wieloma innymi problemami, jakimi są m.in. brak odpowiedniej waloryzacji kontraktów budowlanych, czy też występowanie tzw. luk przetargowych.
„Potrzebujemy jako branża stabilnego finansowania. Od lat rynek inwestycji kolejowych ma kształt sinusoidalny. To wpływa negatywnie na branżę wykonawczą, inwestycje w sprzęt budowlany, ale także edukację. Młodzi ludzie nie będą chcieli inwestować swojego czasu w naukę zawodów kolejowych, jeśli ten rynek będzie tak zmienny. Budimex zainwestował w nowoczesny sprzęt modernizujący infrastrukturę kolejową ponad 200 mln zł. Dzięki temu możemy szybciej i wydajniej pracować. Cała branża kolejowa znacznie zwiększyła swoje moce – tylko dziesięć największych firm rocznie przerabia obecnie 30 mld zł” – powiedział Maciej Olek, dyrektor budownictwa kolejowego w Budimex S.A.
Podczas dyskusji poruszono również kwestię zmian własnościowych zachodzących w ostatnim czasie na rynku wykonawców budowlanych.
„Nie mamy żadnych wątpliwości, że polskie firmy kolejowe będą w stanie zrealizować plany inwestycyjne zarówno PKP PLK, jak i CPK. Jeżeli rynek inwestycji kolejowych będzie się rozwijał, to znajdzie się miejsce zarówno dla prywatnych firm wykonawczych, jak i państwowych” – skomentował Maciej Olek.
O tegorocznym Kongresie Infrastruktury Polskiej pisaliśmy:
Więcej informacji problemach występujących w branży budowlanej można znaleźć:
- Aktualne problemy wykonawców w sektorze budowlanym – wywiad z Maciejem Olkiem
- „Wiemy, że od lat brakuje stabilnego finansowania inwestycji na kolei” – realizacja projektów budowlanych okiem wykonawców
- Nowe problemy i zawiedzione nadzieje – Izba Gospodarcza Transportu Lądowego podsumowała 2022 r
- Waloryzacja kontraktów budowlanych: miliardy na drogi, miliony na kolej – „Stoimy nad przepaścią”
- Sektor budowlany czekają przynajmniej dwa bardzo trudne lata – wywiad z Maciejem Olkiem
Autor: Damian Malesza
Fot. Budimex