Sektorkolejowy » Pojazdy dwudrogowe do zadań specjalnych

Pojazdy dwudrogowe do zadań specjalnych

pzez Damian

Podczas realizacji różnorakich prac związanych z modernizacją sieci i utrzymaniem ruchu na liniach kolejowych, wykorzystuje się całą flotę specjalistycznych pojazdów. Choć zazwyczaj poruszają się one po zwykłych drogach, można je w ciągu kilkunastu minut przygotować do pracy na torach – wystarczy najbliższy przejazd kolejowy, aby ustawić maszynę w torze.

Pojazd drogowo-szynowy do budowy, montażu i utrzymania sieci trakcyjnej ZDS-5K.

Pojazd został wyposażony w niezbędne certyfikowane składniki podsystemowe i jest w trakcie otrzymywania zezwolenie na wprowadzenie do obrotu pojazdu kolejowego, upoważniające do poruszania się po czynnych torach kolejowych zgodnie z decyzją wydana przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Ostatniego dnia sierpnia br. w zakładzie produkcyjnym COPMA Polska w Kopalinach, niedaleko Bochni został przekazany pierwszy pojazd sieciowy COPMA ZDS 5K z zawartego w tym roku kontraktu z wiodącą firmą budownictwa kolejowego w Polsce.

Wyposażenie pojazdu ZDS 5K

Pojazd został wyprodukowany i dostarczony przed terminem zapisanym w kontrakcie, a oficjalne przekazanie tego pojazdu odbędzie się podczas zbliżającego się święta kolejnictwa – targów InnoTrans, które odbędą się w Berlinie w dniach 20-23 września 2022 r.

Samochód ZDS 5K jest czteroosiowym, dwudrogowym pojazdem w układzie TRIDEM z wleczoną, skrętną osią tylną. Konfiguracja sprawia, że pojazd pomimo swych gabarytów jest bardzo zwrotny w trakcie poruszania się po klasycznych drogach. Autorski system kolejowy COPMA Polska umożliwia dzięki tylnemu skrętnemu wózkowi szynowemu łatwe i sprawne wkolejanie się, płynną jazdę po szynach z prędkościami do 50 km/h włączając w to jazdę ze sterowaniem radiowym do 5 km/h. Pojazd dzięki wyposażeniu w teleskopową platformę roboczą, dźwig hydrauliczny HDS, pantograf pomiarowy, który dokonuje pomiaru wysokości położenia przewodu trakcyjnego za pomocą lasera, wypornice (dwuramienne) sieci trakcyjnej umożliwią budowę, montaż i utrzymanie sieci trakcyjnej.

Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii zwiększy się komfort i efektywność pracy operatorów.

Autor: Jan Bytnar
Fot. copma.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz