Od 17 września w kolejowym rozkładzie jazdy pojawią się bezpośrednie połączenia Krakowa i Bielska-Białej. Umożliwia to zakończenie pierwszego etapu budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej, która w całości będzie gotowa dopiero za rok.
„Łącznica kolejowa, to rozwiązanie, które wyeliminuje konieczność zmiany kierunku jazdy pociągów na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona. Dzięki temu, możliwy będzie bezpośredni przejazd pociągów na trasie Kraków–Bielsko-Biała–Kraków. Łącznica usprawni ruch kolejowy i skróci o blisko 15 minut czas jazdy pociągiem z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska-Białej” – wyjaśnia spółka kolejowa PKP PLK.
Łącznica zepnie dwie zelektryfikowane linie kolejowe: nr 97 Skawina–Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona–Bielsko-Biała. Jej całkowita długość to blisko 0,5 km. W ramach ukończonego etapu inwestycji powstał m.in. fragment nasypu kolejowego i sieć trakcyjna w miejscu połączenia nowej linii z użytkowanymi torami. Rozbudowano także most nad ciekiem wodnym oraz zabudowano rozjazd na linii nr 117.
Następny etap prac przy łącznicy obejmie m.in. formowanie nasypu kolejowego, budowę dwóch przepustów, instalacje w zakresie zasilania, oświetlenia, sterowania ruchem kolejowym. Co ważne dla podróżnych, nie będą one związane z wprowadzaniem komunikacji zastępczej. Na zakończenie wszystkich robót przy łącznicy trzeba jeszcze poczekać rok, a kolejne zmiany w rozkładzie jazdy z tym związane będą wprowadzone dopiero na przełomie roku 2023 i 2024.
Budowa nowego odcinka toru w Kalwarii Zebrzydowskie rozpoczęła się w czerwcu br. Prace są prowadzone na podstawie kontaktu pomiędzy spółką kolejową a firmą ZUE podpisanego z końcem 2021 r. Wartość umowy to blisko 23 mln zł. Roboty prowadzone są w formule projektuj i buduj.
Autor: Agata Sumara
Fot. PKP PLK S.A.