Sektorkolejowy » Technologie wodorowe w transporcie szynowym – ważne porozumienie Trako

Technologie wodorowe w transporcie szynowym – ważne porozumienie Trako

pzez Adrian

Podczas odbywających się w Gdańsku Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako Grupa Azoty, PKP Cargo i bydgoska Pesa zawarły porozumienie ws. współpracy dotyczącej wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.

Na czym będzie polegać współpraca spółek?

Współpraca spółek ma polegać m.in. na wspólnym prowadzeniu projektów badawczo-rozwojowych, których celem będzie wypracowanie najlepszych metod wykorzystania wodoru do napędzania pojazdów szynowych. Jednym największych wyzwań jest opracowanie sposobu transportu paliwa i tankowania jednostek napędzanych wodorem, a co się z tym wiąże – całej infrastruktury do obsługi tych procesów.

Podjęcie współpracy przez właśnie te spółki jest nieprzypadkowe. Każda z nich ma kluczowe znaczenie w rozwoju zeroemisyjnego transportu – Azoty są producentem wodoru, PKP Cargo będzie świadczyć usługi nie tylko w zakresie transportu towarów z wykorzystaniem napędu wodorowego, ale również ma się docelowo zajmować rozwiązaniami w zakresie magazynowania oraz tankowania, a Pesa, jako producent, który już pokazał na wspomnianych targach prototyp lokomotywy wodorowej, ma dalej rozwijać projekt, by wdrożyć paliwo wodorowe w pojazdach służących do przewozu pasażerów.

Jak podkreśla Grupa Azoty, będąca największym w Polsce producentem wodoru, prowadzi ona wiele działań związanych z rozwojem technologii wodorowych opartych o ogniwa paliwowe i mogą one być wykorzystane w utworzeniu efektywnego napędu taboru kolejowego.

„Grupa Azoty prognozuje w najbliższych latach dynamiczny rozwój transportu wodorowego i oferuje swój potencjał jako dostawcy bezemisyjnego paliwa dla transportu publicznego. Prowadzimy prace związane z rozwojem ogniw paliwowych i tworzymy laboratorium akredytacji wodoru do zastosowań w ogniwach paliwowych w transporcie. Aktualnie w Polsce nie ma wielu laboratoriów, w których kompleksowo przeprowadzana jest analiza wszystkich parametrów wymaganych dla branży automotive, stąd też decyzja o uruchomieniu takiego laboratorium w Grupie Azoty w Kędzierzynie Koźlu. Jestem przekonany, że podpisane porozumienie z PKP Cargo i Pesa będzie ważnym krokiem w rozwoju zeroemisyjnego transportu wodorowego w Europie” – powiedział Tomasz Hinc, prezes Grupy Azoty.

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo podkreślił, że spółka, którą zarządza, „chce nie tylko wykorzystywać pojazdy napędzane wodorem, ale także oferować usługi związane z jego transportem, magazynowaniem czy tankowaniem. Jesteśmy przekonani, że ten obszar rynku będzie się bardzo szybko rozwijał i chcemy być na to przygotowani. Co dla nas równie ważne, chcemy przyczynić się do wypracowania najlepszych rozwiązań w tym obszarze w oparciu o polską myśl techniczną” – powiedział w Gdańsku.

Z kolei Krzysztof Zdziarski, prezes spółki Pesa Bydgoszcz, wspomniał, że klienci „coraz częściej pytają o pojazdy szynowe napędzane wodorem, o to, kiedy możemy je wyprodukować, ale także, czy w Polsce będzie infrastruktura niezbędna do ich eksploatacji. Dlatego właśnie angażujemy się we współpracę z polskimi partnerami, którzy mogą zapewnić nie tylko wodór, ale także jego transport i stacje tankowania”.

Przeczytaj także: Premiera polskiej, pierwszej w Europie lokomotywy wodorowej

Autor: Agata Sumara
Fot. metropoliabydgoska.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz