W środę 17 lipca br. spółka joint venture RB Rail AS poinformowała, iż projekt Rail Baltica uzyskał dodatkowe wsparcie finansowe w wysokości 1,2 mld euro w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF – z ang. Connecting Europe Facility). Uwzględniając krajowe środki Liwy, Łotwy i Estonii na prace rozwojowe i budowlane łącznie przewidziano aż 1,5 mld euro.
Z najnowszego dofinansowania na realizację największego projektu w historii krajów bałtyckich w zakresie infrastruktury kolejowej z instrumentu CEF przypada ok. 370 mln euro na działania w Estonii, ok. 346 mln euro na Łotwie oraz ok. 458 mln euro na Litwie. To kolejne środki na rzecz projektu Rail Baltica. Warto przypomnieć, iż wcześniej przyznano mu z CEF-u fundusze w wysokości 2,6 mld euro.
Spółka RB Rail złożyła bardzo solidne wnioski i jestem niezmiernie zadowolona, że po rygorystycznym i wysoce konkurencyjnym procesie selekcji możemy przeznaczyć 1,2 mld euro na projekt Rail Baltica. Podkreśla to nasze silne wsparcie dla tego projektu. Estonia, Łotwa i Litwa muszą być lepiej połączone z resztą UE – wojna na Ukrainie pokazała, jak ważne jest to zadanie. Liczę, że partnerzy projektu jak najlepiej wykorzystają wsparcie oraz jak najszybciej uruchomią to połączenie – powiedziała Magda Kopczyńska, dyrektor generalna ds. mobilności i transportu (DG MOVE) w Komisji Europejskiej (KE).
Rail Baltica i Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) podpiszą umowę w tej sprawie w czwartym kwartale br.
Dodatkowe środki finansowe zostaną wykorzystane przede wszystkim na realizację następujących działań:
- prace związane z budową linii głównej w Estonii tj. na odcinkach Soodevahe – Kangru, Kangru – Saku (w tym węzeł komunikacyjny/wiadukt Lagedi), Hagudi – Alu, Saku – Harju/Rapla oraz Alu – Kärpla
- prace na odcinku granicznym o długości 27 km, który łączy miejscowość Misa (Łotwa) z granicą łotewsko-litewską, uwzględniono także m.in. relokację gazociągu na odcinku Vangaži – Misa
- prace związane z budową linii głównej na Litwie na odcinkachKowno – Seta, a także Ramygala – Berciuna i Berciunai – Joniskelis ze szczególnym uwzględnieniem robót w zakresie podtorza
Część wsparcia zostanie przeznaczona także na projektowanie podsystemów elektryfikacji.
Jesteśmy dumni z ciągłego priorytetowego zaangażowania UE w rozwój Rail Baltica jako brakującego ogniwa korytarza TEN-T. Wsparcie to ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia globalnych ram czasowych projektu określonych w nowo przyjętym programie realizacji Rail Baltica 2030, który będzie promował zrównoważony transport, zwiększy łączność regionalną i wzmocni mobilność wojskową niezbędną dla naszej wspólnej obrony. Pasażerowie w krajach bałtyckich zasługują na taką samą jakość, szybkość i komfort podróży koleją, jak ich sąsiedzi w Europie Zachodniej – podkreślał Marko Kivila, prezes zarządu RB Rail AS.
7 mld euro na inwestycje infrastrukturalne
Sumaryczna wartość dofinansowań z instrumentu CEF opiewa na ponad 7 mld euro. Środki te zostaną przeznaczone na 134 projekty transportowe z zakresu strategicznych inwestycji infrastrukturalnych. Ok. 83% kwoty będzie wykorzystane na wsparcie inwestycji związanych z realizacją celów klimatycznych UE oraz modernizacją unijnej sieci kolejowej, śródlądowych dróg wodnych i szlaków morskich wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Na kolej przypada 80% z 7 mld euro, czyli ok. 5,6 mld euro. Środki finansowe zostaną spożytkowane poprawę transgranicznych połączeń kolejowych wzdłuż sieci bazowej TEN-T tj. w bałtyckich państwach członkowskich (Rail Baltica), pomiędzy Francją a Włochami (Lyon – Turyn) oraz między Danią a Niemcami (tunel Fehmarnbelt).
Rail Baltica – na jakim etapie jest inwestycja?
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez RB Rail AS, do końca br. ok. 15% głównej linii Rail Baltica będzie w trakcie budowy. Na terenie Estonii rozpoczęła się budowa jej fragmentu o długości 22 km. Trwają przetargi na kolejne 52 km trasy. W najbliższym czasie zostaną ogłoszone postępowania na kolejne 30 km. Zatem do końca 2024 r. całkowity zasięg linii głównej objętej kontraktami wyniesie 102 km.
Na Łotwie zakontraktowano już prace na łącznie 200 km linii kolejowej. Aktualnie realizowane są działania przygotowawcze na jej południowym fragmencie. W najbliższych miesiącach ma rozpocząć się budowa odcinka o długości 13 km.
Na Litwie trwa budowa 29 km trasy kolejowej. Zgodnie z planem do końca br. jej długość ma zostać zwiększona do 70 km.
Według szacunków uruchomienie międzynarodowej trasy kolejowej w krajach bałtyckich o długości 870 km pochłonie 15,3 mld euro.
Sprawdź także:
- Łotwa rozpoczyna budowę linii kolejowej Rail Baltica
- Budimex w zwycięskim konsorcjum na budowę Rail Baltica. Wartość oferty to 3,7 mld euro
- Rail Baltica przyspiesza: trwają przygotowania do budowy odcinka w kierunku granicy z Polską
- Rail Baltica: nad Dźwiną powstanie dwupoziomowy drogowo-kolejowy
- Rail Baltica: kto zaprojektuje wileński węzeł kolejowy? Przetarg ogłoszony
Autor: Damian Malesza