Sektorkolejowy » Przebudowa stacji Olsztyn Główny znowu się opóźni. Wszystkie oferty znacznie droższe od zakładanego budżetu.

Przebudowa stacji Olsztyn Główny znowu się opóźni. Wszystkie oferty znacznie droższe od zakładanego budżetu.

pzez Patryk

Na przebudowę stacji budżet zakłada ok.154 mln zł.

W ramach przetargu na modernizację linii i stacji kolejowej Olsztyn Główny wpłynęło 12 ofert. Wszystkie znacznie droższe (od 550 mln zł do 1,175 mld zł brutto) od zakładanego przez Zarządcę Infrastruktury budżetu na wykonanie tego zadania (ok. 154 mln zł.). W postępowaniu przewidziano dodatkowo aukcję elektroniczną, celem obniżenia stawek. Jesienią ubiegłego roku PKP PLK S.A. ogłosiły przetarg na długo wyczekiwaną przebudowę układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. Zakres prac obejmuje m.in. poszerzenie peronów, dobudowę nowej krawędzi peronowej, a także budowę nowego, szerszego przejścia podziemnego, prowadzącego na Zatorze. Ostatnio zakres zamówienia zmienił swój kształt, a do zadania podstawowego włączono budowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym SRK. Inwestycja współfinansowana z środków unijnych, ma zapewnić powstanie kompleksu bez barier architektonicznych.

Po wielu miesiącach przekładania, termin składania ofert minął 16 lipca. Postępowanie przetargowe budziło spore zainteresowanie – wystartowało aż 12 podmiotów. Zarządca narodowej sieci kolejowej nie miał jednak powodów do zadowolenia – wszystkie oferty kilkukrotnie przewyższają budżet określony na ok.154 mln zł za zadanie podstawowe.

Przegląd ofert

ZUE: zadanie podstawowe – 549,9 mln zł, opcja – 109,2 mln zł,
Torpol: zadanie podstawowe – 587,8 mln zł, opcja 106,3 mln zł,
Konsorcjum Colas Rail Polska, Colas Rail SAS, AZD Polska i AZD Praha: zadanie podstawowe – 598,9 mln zł, opcja 102,2 mln zł,
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor: zadanie podstawowe – 625,2 mln zł, opcja 160,6 mln zł,
Track Tec Construction: zadanie podstawowe – 639,0 mln zł, opcja- 121,3 mln zł,

Konsorcjum Strabag, Olikol Rail Energy i Strabag Rail: zadanie podstawowe – 643,9 mln zł, opcja – 127,4 mln zł,
Trakcja: zadanie podstawowe – 658,4 mln zł, opcja – 124,6 mln zł,
Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe: zadanie podstawowe- 673,3 mln zł, opcja – 149,1 mln zł,
Budimex: zadanie podstawowe – 674,8 mln zł, opcja – 110,2 mln zł,
Konsorcjum Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones S.A., Coalvi, China Civil Engineering Construction Corporation: zadanie podstawowe – 765,1 mln zł, opcja – 164,5 mln zł,
Konsorcjum Roverpol i Rover Infraestructuras: zadanie podstawowe – 818 mln zł, opcja – 143,3 mln zł,
Konsorcjum Polski Holding Budowlany Infrastruktura, Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej Kopacki, Gór-Tor, Most i Joanna Welenc Firma Usługowo-Handlowa: zadanie podstawowe – 1,174.6 mld zł, opcja – 290,8 mln zł.

O wyborze zdecydują cena za realizację zakresu podstawowego (70%) oraz cena za realizację opcji (30%). Podpisanie umowy zaplanowano pod koniec tego roku. Na realizację prac przeznaczono 30 miesięcy. Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok, jednak już teraz wiadomo, że sztuka ta może się nie udać. To stawia pod znakiem zapytania możliwość pełnego spożytkowania przyznanych środków unijnych.

„Inwestycja na stacji w Olsztynie jest przez PLK na bieżąco analizowana. Opracowywane są różne scenariusze działań związane z realizacją inwestycji i jej finansowaniem” – mówi Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK.

W równoległym postępowaniu PKP SA wybierają wykonawcę nowego budynku dworcowego. Oferty poznaliśmy w maju. Przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty.

Źródło artykułu: www.transport-publiczny.pl, https://www.plk-sa.pl
Źródło zdjęć: https://www.plk-sa.pl
Autor tekstu: Jan Bury

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz