Sektorkolejowy » Którędy pojadą pociągi KDP na linii Warszawa–Łódź? Spółka CPK przedstawiła trasę

Którędy pojadą pociągi KDP na linii Warszawa–Łódź? Spółka CPK przedstawiła trasę

pzez Adrian

Według informacji podawanych przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny (CPK) między Warszawą a Łodzią ma powstać linia kolei dużych prędkości (KDP), która poprowadzi do planowanego w centralnej Polsce portu lotniczego. Nową linią o długości 140 km pociągi mają się poruszać w pierwszym etapie z prędkością 250 km/godz., a docelowo do 350 km/godz.

Umowa z wykonawcą studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla tej linii została podpisana rok temu. Dziś spółka przedstawiła rekomendowany przebieg tej trasy, wybrany spośród czterech wariantów. CPK podaje, że wyboru dokonano „na podstawie analiz, w tym m.in.: społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych. Przeprowadzono również analizę kosztów i korzyści oraz analizę wielokryterialną, w których zostały uwzględnione m.in. czynniki techniczne i ekonomiczne, a przede wszystkim społeczne i środowiskowe”.

Konsultacje społeczne i protesty mieszkańców

CPK twierdzi, że: „dla proponowanych wariantów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przebiegają. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 25 otwartych spotkań konsultacyjnych oraz dwie tury spotkań z włodarzami 21 gmin. W tym czasie do CPK wpłynęło prawie 19 tys. opinii i uwag, które wzięto pod uwagę w ramach analizy wielokryterialnej”.

Tymczasem m.in. już niejednokrotnie odbywały się protesty i demonstracje mieszkańców miejscowości, przez które przebiegać mają nowe linii bądź te, na terenie których ma powstać samo lotnisko. Przykładowo 20 maja odbyły się m.in. protesty mieszkańców Mileszek i Brzezin. „Protest to także chęć pokazania, że my tu jesteśmy – mówi jedna z mieszkanek osiedla Mileszki. Nas ten projekt dotyka szczególnie, bo my już mamy autostradę, tory kolejowe. Stworzenie kolejnych nitek z odgałęzienia dla tej kolei aglomeracyjnej jest czystym absurdem dla ludzi, którzy tutaj są. (…) Pan Horała mówił, że w Mileszkach nikt nie protestuje, nas nie widać, więc może teraz zostaniemy zauważeni – dodaje inna z mieszkanek łódzkiego osiedla. Pisma do spółki niczego nie wnoszą, a wręcz zostaliśmy odcięci od konsultacji. Usłyszeliśmy, że spółka CPK nie ma zamiaru rozmawiać z mieszkańcami – zaznacza” – tak protesty relacjonował serwis www.rmf24.pl. W relacji dodano również: „Mieszkańcy zapowiedzieli, że 10 czerwca podobny protest odbędzie się w Brzezinach. Tam proponowany przebieg linii Kolei Dużych Prędkości również nie jest do zaakceptowania dla właścicieli domów”. W miejscowości Brzeziny, po wschodniej stronie Łodzi, ma powstać stacja kolejowa.

Szybszy dojazd do lotniska

Budowa nowej linii ma umożliwić szybkie dotarcie pasażerów do planowanego Portu Solidarność. Podróż z Warszawy ma zająć około 15 min, a z Łodzi około 30 min. Równocześnie o połowę ma się skrócić czas przejazdu ze stolicy do Łodzi – do około 45 min.

Dalsze plany mówią o wydłużeniu trasy Warszawa–Łódź o połączenia z Wrocławiem i Poznaniem, a w ten sposób o powstaniu tzw. trasy „igrek”. Wariant inwestorski dla 200-kilometrowego odcinka Łódź–Wrocław o długości około 200 km ma być znany za kilka miesięcy.

Spółka CPK promuje projekt, którym się zajmuje, jako przedsięwzięcie, w ramach którego powstanie 12 nowych tras kolejowych, z czego 10 to tzw. szprychy, prowadzące z różnych regionów Polski do Warszawy i portu lotniczego. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i około 1,8 tys. km linii kolejowych, które mają powstać do końca 2034 r.

Stan realizacji linii kolejowych

Tymczasem obecny stan zaawansowania prac jest następujący: 0 km linii zrealizowanych, 0 km linii w trakcie prac budowlanych, 1789 km w trakcie prac przygotowawczych (wg danych podawanych przez CPK).

Poza wątpliwościami związanymi z realnością realizacji zadań w wyznaczonym czasie, wątpliwości budzi również fakt, że nie wskazano źródeł finansowania tej potężnej inwestycji. Równocześnie bardzo prężnie CPK rozwija się w zakresie kadrowym, zatrudniając kolejne setki pracowników, a przy tym zlecając podmiotom zewnętrznym zadania, które zatrudnieni pracownicy powinni wykonywać w określonych departamentach.

Więcej na temat tego, czy budowa CPK wraz z infrastrukturą drogowo-kolejową ma sens i jak inwestor jest do tego przygotowany, w raporcie Najwyższej Izby Kontroli (NIK), którego opracowanie znajduje się TUTAJ.

Autor: Agata Sumara
Fot. inzynierbudownictwa.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz