Według informacji podawanych przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny (CPK) między Warszawą a Łodzią ma powstać linia kolei dużych prędkości (KDP), która poprowadzi do planowanego w centralnej Polsce portu lotniczego. Nową linią o długości 140 km pociągi mają się poruszać w pierwszym etapie z prędkością 250 km/godz., a docelowo do 350 km/godz.
Umowa z wykonawcą studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla tej linii została podpisana rok temu. Dziś spółka przedstawiła rekomendowany przebieg tej trasy, wybrany spośród czterech wariantów. CPK podaje, że wyboru dokonano „na podstawie analiz, w tym m.in.: społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych. Przeprowadzono również analizę kosztów i korzyści oraz analizę wielokryterialną, w których zostały uwzględnione m.in. czynniki techniczne i ekonomiczne, a przede wszystkim społeczne i środowiskowe”.
Konsultacje społeczne i protesty mieszkańców
CPK twierdzi, że: „dla proponowanych wariantów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przebiegają. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 25 otwartych spotkań konsultacyjnych oraz dwie tury spotkań z włodarzami 21 gmin. W tym czasie do CPK wpłynęło prawie 19 tys. opinii i uwag, które wzięto pod uwagę w ramach analizy wielokryterialnej”.
Tymczasem m.in. już niejednokrotnie odbywały się protesty i demonstracje mieszkańców miejscowości, przez które przebiegać mają nowe linii bądź te, na terenie których ma powstać samo lotnisko. Przykładowo 20 maja odbyły się m.in. protesty mieszkańców Mileszek i Brzezin. „Protest to także chęć pokazania, że my tu jesteśmy – mówi jedna z mieszkanek osiedla Mileszki. Nas ten projekt dotyka szczególnie, bo my już mamy autostradę, tory kolejowe. Stworzenie kolejnych nitek z odgałęzienia dla tej kolei aglomeracyjnej jest czystym absurdem dla ludzi, którzy tutaj są. (…) Pan Horała mówił, że w Mileszkach nikt nie protestuje, nas nie widać, więc może teraz zostaniemy zauważeni – dodaje inna z mieszkanek łódzkiego osiedla. Pisma do spółki niczego nie wnoszą, a wręcz zostaliśmy odcięci od konsultacji. Usłyszeliśmy, że spółka CPK nie ma zamiaru rozmawiać z mieszkańcami – zaznacza” – tak protesty relacjonował serwis www.rmf24.pl. W relacji dodano również: „Mieszkańcy zapowiedzieli, że 10 czerwca podobny protest odbędzie się w Brzezinach. Tam proponowany przebieg linii Kolei Dużych Prędkości również nie jest do zaakceptowania dla właścicieli domów”. W miejscowości Brzeziny, po wschodniej stronie Łodzi, ma powstać stacja kolejowa.
Szybszy dojazd do lotniska
Budowa nowej linii ma umożliwić szybkie dotarcie pasażerów do planowanego Portu Solidarność. Podróż z Warszawy ma zająć około 15 min, a z Łodzi około 30 min. Równocześnie o połowę ma się skrócić czas przejazdu ze stolicy do Łodzi – do około 45 min.
Dalsze plany mówią o wydłużeniu trasy Warszawa–Łódź o połączenia z Wrocławiem i Poznaniem, a w ten sposób o powstaniu tzw. trasy „igrek”. Wariant inwestorski dla 200-kilometrowego odcinka Łódź–Wrocław o długości około 200 km ma być znany za kilka miesięcy.
Spółka CPK promuje projekt, którym się zajmuje, jako przedsięwzięcie, w ramach którego powstanie 12 nowych tras kolejowych, z czego 10 to tzw. szprychy, prowadzące z różnych regionów Polski do Warszawy i portu lotniczego. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i około 1,8 tys. km linii kolejowych, które mają powstać do końca 2034 r.
Stan realizacji linii kolejowych
Tymczasem obecny stan zaawansowania prac jest następujący: 0 km linii zrealizowanych, 0 km linii w trakcie prac budowlanych, 1789 km w trakcie prac przygotowawczych (wg danych podawanych przez CPK).
Poza wątpliwościami związanymi z realnością realizacji zadań w wyznaczonym czasie, wątpliwości budzi również fakt, że nie wskazano źródeł finansowania tej potężnej inwestycji. Równocześnie bardzo prężnie CPK rozwija się w zakresie kadrowym, zatrudniając kolejne setki pracowników, a przy tym zlecając podmiotom zewnętrznym zadania, które zatrudnieni pracownicy powinni wykonywać w określonych departamentach.
Więcej na temat tego, czy budowa CPK wraz z infrastrukturą drogowo-kolejową ma sens i jak inwestor jest do tego przygotowany, w raporcie Najwyższej Izby Kontroli (NIK), którego opracowanie znajduje się TUTAJ.
Autor: Agata Sumara
Fot. inzynierbudownictwa.pl