Sektorkolejowy » Zmodernizowany tramwaj Siemens Combino wraca na poznańskie torowiska

Zmodernizowany tramwaj Siemens Combino wraca na poznańskie torowiska

pzez Damian

Pierwszy z 14 tramwajów Combino należących do MPK Poznań został wyremontowany. Pojazd zyskał nowe malowanie i przeszedł niezbędne naprawy oraz rozszerzone badania techniczne.

Tramwaje Siemens Combino zasilają flotę poznańskiego MPK  od 2003 r. Po wielu latach pracy konieczne było wykonanie naprawy głównej tj. przeglądu elementów konstrukcji i zainstalowanych urządzeń, podzespołów oraz instalacji. Części, które tego wymagają, zostaną naprawione, wymienione bądź zmodernizowane.

Nowe oblicze poznańskiego tramwaju Siemens Combino

Pierwszy z modernizowanych tramwajów przeszedł już wszystkie konieczne naprawy i rozszerzone badanie techniczne. Aktualnie zakończono odbiory. Pojazd o nr bocznym 503 może ponownie wozić pasażerów. Zakres prac modernizacyjnych obejmował m.in. montaż oświetlenia LED oraz wykonanie nowej powłoki lakierniczej. Na poznańskim tramwaju wciąż dominują barwy zielone i występują elementy żółte, ale więcej jest koloru czarnego. Pojazd zyskał dodatkowe wyświetlacze z nr linii po bokach pojazdu, a także dodatkowe monitory informacyjne. Ponadto wewnątrz m.in.:

  • odnowiono fotele pasażerskie panele ścienne oraz poręcze
  • wymieniono wykładzinę podłogową i przyciski, z których korzystają pasażerowie
  • zamontowano uchwyt oraz pasy do mocowania przewożonych rowerów

Nowe oblicze zyskała również kabina motorniczego, w której wymieniono fotel. Pulpit sterujący został zregenerowany i wyposażony w nową aparaturę sterującą. Dodano także nowe ekrany komputera pokładowego i wymieniono sterownik systemu informacji pasażerskiej (SIP), PEKA i ITS (inteligentnego sterowania ruchem). Pojazd został wyposażony w nowy rejestrator zdarzeń (czarna skrzynka).

Za modernizację poznańskich tramwajów odpowiada firma Saatz. Spółka MPK Poznań przekazała już wykonawcy prac 2 kolejne wagony, a następny jest obecnie przygotowywany do wydania. Co ciekawe na jednym z remontowanych pojazdów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne – energia, która zostanie z nich pozyskana, będzie wspomagała zasilanie systemów pokładowych. Na ten moment jest to jednak to rozwiązanie testowe. Jego realizacji podjęły się przedsiębiorstwa Enika oraz Saatz, a MPK Poznań nie ponosi dodatkowych kosztów z tego tytułu.

Wszystkie z 14 tramwajów Siemens Combino mają przejść naprawy główne do końca 2024 r.

O MPK Poznań pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Poznań

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz