Pierwszy z 14 tramwajów Combino należących do MPK Poznań został wyremontowany. Pojazd zyskał nowe malowanie i przeszedł niezbędne naprawy oraz rozszerzone badania techniczne.
Tramwaje Siemens Combino zasilają flotę poznańskiego MPK od 2003 r. Po wielu latach pracy konieczne było wykonanie naprawy głównej tj. przeglądu elementów konstrukcji i zainstalowanych urządzeń, podzespołów oraz instalacji. Części, które tego wymagają, zostaną naprawione, wymienione bądź zmodernizowane.
Nowe oblicze poznańskiego tramwaju Siemens Combino
Pierwszy z modernizowanych tramwajów przeszedł już wszystkie konieczne naprawy i rozszerzone badanie techniczne. Aktualnie zakończono odbiory. Pojazd o nr bocznym 503 może ponownie wozić pasażerów. Zakres prac modernizacyjnych obejmował m.in. montaż oświetlenia LED oraz wykonanie nowej powłoki lakierniczej. Na poznańskim tramwaju wciąż dominują barwy zielone i występują elementy żółte, ale więcej jest koloru czarnego. Pojazd zyskał dodatkowe wyświetlacze z nr linii po bokach pojazdu, a także dodatkowe monitory informacyjne. Ponadto wewnątrz m.in.:
- odnowiono fotele pasażerskie panele ścienne oraz poręcze
- wymieniono wykładzinę podłogową i przyciski, z których korzystają pasażerowie
- zamontowano uchwyt oraz pasy do mocowania przewożonych rowerów
Nowe oblicze zyskała również kabina motorniczego, w której wymieniono fotel. Pulpit sterujący został zregenerowany i wyposażony w nową aparaturę sterującą. Dodano także nowe ekrany komputera pokładowego i wymieniono sterownik systemu informacji pasażerskiej (SIP), PEKA i ITS (inteligentnego sterowania ruchem). Pojazd został wyposażony w nowy rejestrator zdarzeń (czarna skrzynka).
Za modernizację poznańskich tramwajów odpowiada firma Saatz. Spółka MPK Poznań przekazała już wykonawcy prac 2 kolejne wagony, a następny jest obecnie przygotowywany do wydania. Co ciekawe na jednym z remontowanych pojazdów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne – energia, która zostanie z nich pozyskana, będzie wspomagała zasilanie systemów pokładowych. Na ten moment jest to jednak to rozwiązanie testowe. Jego realizacji podjęły się przedsiębiorstwa Enika oraz Saatz, a MPK Poznań nie ponosi dodatkowych kosztów z tego tytułu.
Wszystkie z 14 tramwajów Siemens Combino mają przejść naprawy główne do końca 2024 r.
O MPK Poznań pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Poznań