Sektorkolejowy » Warszawa: Pierwsza część trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka gotowa

Warszawa: Pierwsza część trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka gotowa

pzez Damian

Od dzisiaj (6 stycznia br.) w Warszawie uruchomiono nowy odcinek linii tramwajowej na ul. Kasprzaka. Trasa, która prowadzi do ronda ONZ, będzie obsługiwana przez tramwaje linii 78.

W ostatnich dniach tramwajarze realizowali ostatnie prace porządkowe na nowych torach na ul. Kasprzaka. W środę 4 stycznia br. szlifowano szyny, następne przeprowadzano jazdy kontrolne tramwajem pomiarowym oraz nowoczesnym wagonem Hyundai Rotem.

Tramwaje wracają na ul. Kasprzaka

Od piątku 6 stycznia br. przywrócony został ruch tramwajowy na ul. Prostej, ul. Kasprzaka oraz ul. Skierniewickiej (pomiędzy przystankami Rondo ONZ a Metro Płocka). Tramwaje linii 78 skierowano nową trasę, która przebiega w obu kierunkach ulicami: Żerań FSO – al. Jana Pawła II – Prosta – Kasprzaka – Skierniewicka – Wolska – os. Górczewska. Zgodnie z planem tramwaje będą odjeżdżały z przystanków co 8 minut – w godzinach szczytu oraz co 12 minut poza szczytem. Aktualna trasa linii 11 – przez ul. Okopową i ul. Towarową do placu G. Narutowicza, zostaje utrzymana.

Prace przy budowie tramwaju na ul. Kasprzaka rozpoczęły się w marcu 2022 r. W ramach inwestycji wykonano ponad pół kilometra nowych torów – miedzy ul. Skierniewicką a ul. Karolkową, przez co cała trasa pomiędzy ul. Wolska a rondem ONZ będzie w jednolitym standardzie technicznym oraz z zielonymi torami. Kluczowym elementem zakończonych prac jest nowy węzeł rozjazdowy, który umożliwi tramwajom skręcanie również w kierunku ul. Wolskiej. Nowa trasa zapewni szybki dojazd do dwóch stacji metra: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ w zaledwie kilka minut.

„Łącznie w ramach tej inwestycji wybudujemy lub wyremontujemy 3,5 km torów. Zapewnimy mieszkańcom dynamicznie rozbudowujących się osiedli dzielnicy Wola szybki, wygodny dojazd do metra. Na całej trasie tramwaju na Kasprzaka torowiska będą zielone” – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Prace przy budowie torów wzdłuż ul. Kasprzaka oraz węzła u zbiegu ul. Wolskiej, ul. Kasprzaka i ul. Elekcyjnej będą kontynuowane. Obejmują odcinek o długości niemal 3,5 km. Między ul. Wolską a ul. Skierniewicką powstanie ok. 2,3 km nowych torów, a istniejące już – na ul. Wolskiej i na ul. Kasprzaka zostaną zmodernizowane. Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowych przystanków: przy ul. Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ul. Ordona. Wszystkie z nich będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach oraz seniorów.

Dużo zieleni w rejonie torowisk

W ramach inwestycji zasadzone zostaną 94 drzewa. Zaplanowano także nasadzenie 413 m² traw ozdobnych i bylin oraz 6603 m² krzewów. Pojawią się one w rejonie peronów tramwajowych, skrzyżowań, w pasach między jezdniami i wzdłuż ul. Wolskiej. Ponadto tory na ul. Kasprzaka podobnie jak na ul. Grochowskiej zostaną obsadzone rozchodnikiem. Łączna długość zielonych torowisk wyniesie ok. 2,5 km.

Wykonawstwo i koszt inwestycji

Budowa całej trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka w Warszawie ma zakończyć się jeszcze w tym roku. Za realizację inwestycji o wartości 205,4 mln zł odpowiada konsorcjum firm Strabag sp. z o.o. i Strabag Rail a.s. Projekt jest współfinansowany ze środków UE. Kwota dofinansowania to 156 mln złotych.

O budowie linii tramwajowej na ul. Kasprzaka w Warszawie pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. um.warszawa.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz