Z końcem ubiegłego roku Koleje Czeskie (České dráhy) ogłosiły przetarg na dostawę i serwis pociągów zasilanych z sieci trakcyjnej oraz z akumulatorów o dużej pojemności. Na początek planowany jest zakup 15 takich jednostek do przewozu pasażerów w kraju morawsko-śląskim. Energia zgromadzona w bateriach ma pozwolić na przejazd pociągu na dystansie min. 80 km.
„Wśród klientów transportu regionalnego rośnie zainteresowanie ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych i poprawą jakości usług transportowych. Oba te warunki spełniają jednostki elektryczne z akumulatorami. Na odcinkach zelektryfikowanych zasilane są bezpośrednio z sieci trakcyjnej, a na liniach niezelektryfikowanych napęd zapewnia energia elektryczna zmagazynowana w baterii. Plan rozmieszczenia pociągów bateryjnych jest najbardziej zaawansowany w kraju morawsko-śląskim, dla którego obecnie chcemy zakupić 15 zestawów akumulatorowych” – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Czeskich.
Nowe pojazdy pozwolą na płynną jazdę bez względu na to, czy linia jest zelektryfikowana czy nie, a przesiadki z zestawów elektrycznych do silnikowych nie będą konieczne, co zapewni większy komfort podróży z różnych zakątków regionu, np. z Krnova czy Budišova nad Budišovką bezpośrednio do centrum Ostrawy. Jednocześnie pociągi spalinowe zostaną wyeliminowane z eksploatacji, co pozwoli na ograniczenie emisji szkodliwych gazów – podkreśla Krapinec. W przyszłości przewoźnik chce pozyskać kolejne pociągi bateryjne do obsługi przejazdów w innych regionach Czech.
České dráhy planują zakup pojazdów, które będzie można zasilać z sieci trakcyjnej 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC oraz dodatkowo z akumulatora (BEMU 140 AC/DC). Docelowo mają też w planach kupno innego typu pojazdów bateryjnych zasilanych prądem zmiennym.
Nowe pociągi mają być pojazdami bez barier dla niepełnosprawnych, niskopodłogowe, z klimatyzowanymi przedziałami, posiadającymi co najmniej 135 miejsc siedzących w I i II klasie, z miejscami dla wózków inwalidzkich, spacerowych i rowerów, z nowoczesnym system informacji audiowizualnej, gniazdami zasilającymi do użytku pasażerów, wi-fi.
Prędkość, z jaką pojadą nowe jednostki, to maksymalnie 160 km/godz. przy zasilaniu z sieci trakcyjnej oraz 120 km/godz. podczas korzystania z zasilania akumulatorowego. Zostaną wyposażone także w system odzysku energii, który pozwoli na zawrócenie wytworzonej podczas hamowania energii elektrycznej do sieci trakcyjnej lub do akumulatorów.
Wdrożenie pierwszych pociągów bateryjnych planowane jest na rok 2025. Przewidywany koszt inwestycji obejmujący zakup pojazdów, wybrane części zamienne i serwis na okres 15 lat to 3,4 mld czeskich koron.
Koleje Czeskie planują do 2030 r. zainwestować do 100 mld czeskich koron w odnowienie taboru kolejowego. Obecnie dla przewoźnika realizowane są zamówienia na 110 jednostek elektrycznych RegioPanter, 76 pociągów silnikowych PESA, 20 dziewięcioczłonowych pociągów ekspresowych ComfortJet i 50 lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron.
Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Bytnar