Sektorkolejowy » W Gdańsku będą świętować z okazji 150-lecia tramwajów – w programie piknik rodzinny i parada pojazdów

W Gdańsku będą świętować z okazji 150-lecia tramwajów – w programie piknik rodzinny i parada pojazdów

pzez Damian

Pierwsze tramwaje wyjechały na ulice Gdańska 150 lat temu, a dokładniej w czerwcu 1873 r. Napędzane były siłą mięśni koni. Z tej okazji miasto Gdańsk oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) w niedzielę 25 czerwca br. organizują imprezę upamiętniającą to wydarzenie.

Parada gdańskich tramwajów

O godz. 1030 z przystanku węzeł Goddecka w kierunku przystanku Żaglowa wyruszy parada gdańskich tramwajów. Z pojazdów będzie można skorzystać, by dostać się na piknik rodzinny. Należy jednak pamiętać, że tramwaje, które wezmą udział w paradzie, nie będą zatrzymywać się na przystankach pośrednich.

Piknik rodzinny rozpocznie się o godz. 1100 i potrwa do 1600 na terenie parkingu i hal Międzynarodowych Targów Gdańskich (ul.  Żaglowa 11). Program wydarzenia obfituje w liczne atrakcje. Dla najmłodszych zaplanowano m.in. gry i zabawy z nagrodami, warsztaty plastyczne, występy artystyczne, ciekawe animacje, dmuchane place zabaw, zjeżdżalnie, karuzele oraz trampoliny. Ponadto podczas pikniku wystawione zostaną 3 pojazdy z różnych epok:

  • tramwaj konny z 1873 r.
  • tramwaj Ring z 1930 r.
  • tramwaj Pesa Jazz Duo

W czasie trwania pikniku trasę Nowy Port – Dworzec Główny – Siedlce będzie kursować bezpłatna okolicznościowa linia tramwajowa obsługiwana taborem zabytkowym.

Historia tramwajów w Gdańsku

22 czerwca 1873 r. na gdańskie ulice wyjechały pierwsze tramwaje konne. Kursowały w relacji Targ Sienny – Oliwa. Jednotorowa trasa mierzyła ok. 10 km.

„Trasa składała się z jedenastu mijanek, jedynie jej krótkie odcinki, prowadzące nad fosą i przez Bramę Oliwską oraz początkowy fragment linii na Targu Siennym, zostały zaprojektowane w układzie dwutorowym. Tramwaje zatrzymywały się na dwudziestu trzech przystankach – by zminimalizować wysiłek fizyczny koni – wyłącznie na żądanie pasażera. A w trzynawowej hali w nowo wybudowanej zajezdni w Oliwie znajdowała się przestronna stajnia dla ponad stu koni” – informuje miasto Gdańsk.

Z upływem czasu komunikacja tramwajowa w Gdańsku była modernizowana. Tramwaje konne zostały zastąpione elektrycznymi. Rozbudowywała się również sieć linii tramwajowych.

„Trwała też konsekwentnie w czasach wielkich kryzysów, które przyniosły I i II wojna światowa. I powstała z gruzów po ogromnych zniszczeniach dokonanych w trakcie działań wojennych w 1945 roku” – czytamy w komunikacie miasta Gdańsk.

Więcej informacji o gdańskich tramwajach można znaleźć:

Autor: Damian Malesza

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz