Dwa częściowo niskopodłogowe tramwaje Konstal 114Na, które zostały wprowadzone do użytku ponad 25 lat temu, przejdą kolejną modernizację. Pojazdy mają wrócić na gdańskie tory w przyszłym roku.
Tramwaje Konstal 114Na zostały wprowadzone do liniowej eksploatacji w 1997 r. Co ciekawe były to pierwsze pojazdy szynowe z obniżoną podłogą w środkowym członie w Gdańsku. Konstal 114Na jest konstrukcyjnym rozszerzeniem modelu 112N, który został wyprodukowany dwa lata wcześniej w Chorzowie i był pierwszym polskim, częściowo niskopodłogowym tramwajem.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na kolejną modernizację dwóch gdańskich Konstali. Wykonawca zadania będzie odpowiedzialny m.in. za:
- całkowitą wymianę instalacji elektrycznej
- montaż zestawów urządzeń i aparatów elektrycznych niezbędnych do zmiany napędów trakcyjnych oraz układu sterowania
- wymianę piasecznic i luster zewnętrznych na sterowane elektrycznie
- naprawę, wymianę i konserwację części mechanicznych
- czyszczenie i konserwację podwozia
- wymianę skorodowanych lub uszkodzonych części poszycia
- wykonanie prac lakierniczych
- przebudowę i dostosowanie tramwaju do nowych urządzeń
- wykonanie instalacji teletechnicznej
W pojazdach zaplanowano także montaż: monitoringu, ekranów LCD, systemu zliczania pasażerów, tablic zewnętrznych LED oraz ładowarek USB. Na realizację prac przewidziano 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą robót. O wyborze najkorzystniejszej ofert zadecydują następujące kryteria: cena (70%) oraz gwarancja (30%).
Należy przypomnieć, że gdańskie tramwaje Konstal 114Na przechodziły już modernizację w 2013 r. (pojazd o nr taborowym 1501) oraz w 2017 r. (pojazd o nr taborowym 1502, który zachował oryginalny wygląd zewnętrzny).
O gdańskich tramwajach pisaliśmy m.in. TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl