Miasto Olsztyn rozszerza flotę tramwajów, zatem konieczna była modernizacja dotychczasowego miejsca przechowywania pojazdów. Konsorcjum firm Budimex i KZN Rail rozpoczęły prace związane z rozbudową obiektu w lipcu 2022 r. Na placu budowy wiele się dzieje.
Rozbudowa zajezdni tramwajowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Olsztyna była koniecznością. Obiekt zlokalizowany przy ul. Kołobrzeskiej 40 nie był w stanie pomieścić wszystkich pojazdów. Część z nich musiała stacjonować na torach technicznych. Te, które nie mieściły się pod zadaszeniem, były narażone na działanie warunków atmosferycznych, co przyczyniało się do szybszego zużycia, a w efekcie do częstszych napraw. Dzięki inwestycji MPK Olsztyn wszystkie tramwaje będą miały zapewnione schronienie oraz odpowiednie warunki do przeprowadzania czynności serwisowych.
W pierwszej fazie przedsięwzięcia wykonawca prac wyburzył stare obiekty tj. myjnię, warsztat oraz zaplecze socjalno-magazynowe. Docelowo w ich miejsce powstanie część, w której zostanie umiejscowiona hala postojowa z 5 torami dla tramwajów wraz z nowoczesnym warsztatem (3 torowiska), a dookoła nich powstaną tory techniczne. Nowa część obiektu pomieści minimum 16 tramwajów o długości 32,5 m. Zakres prac w ramach tego przedsięwzięcia obejmuje również budowę inwestycji towarzyszącej, w której skład wchodzi m.in. zasilanie, trakcja oraz układ drogowy.
Co dzieje się na placu budowy w Olsztynie?
Dostrzec można szkielet konstrukcyjny nowego budynku zajezdni. Wykonawca prac zakończył prace ziemne oraz fundamentowe. Powstało także ok. 30% torowisk. Dostrzec można także wykonane w większości ściany zewnętrzne oraz zadaszenie. Ponadto zrealizowano już ok. 70% prac sanitarnych oraz elektrycznych na terenie budynku socjalnego. Zgodnie z harmonogramem działań w połowie lipca br. rozpocznie się montaż trakcji.
Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu pn. „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa”, który będzie realizowany w dwóch etapach. Zakres pierwszego z nich – o wartości 90,5 mln zł, obejmuje m.in. przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie niezbędnych pozwoleń na budowę, rozbiórkę starej infrastruktury, budowę nowego układu torowego oraz drogowego i modernizację infrastruktury podziemnej. Drugi etap (o wartości ok. 16 mln zł), który ma zostać uruchomiony jako opcja, zakłada m.in. wykonanie i uruchomienie systemu sterowania ruchem tramwajowym oraz kontynuację wykańczania, a także wyposażania hali serwisowej.
Więcej informacji o rozbudowie zajezdni tramwajowej w Olsztynie można znaleźć:
- Wystartowała rozbudowa zajezdni tramwajowej w Olsztynie. Wartość inwestycji to ponad 90,5 mln zł
- 90,5 mln zł za rozbudowę olsztyńskiej zajezdni tramwajowej. Umowa podpisana
- Przetarg na rozbudowę zajezdni tramwajowej w Olsztynie
Autor: Damian Malesza
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl