fbpx
Sektorkolejowy » Szerokie tory w Polsce, czyli połączenie ze wschodem

Szerokie tory w Polsce, czyli połączenie ze wschodem

pzez Adrian

Kolej szerokotorowa to ogólnie przyjęte określenie na wszystkie rodzaje torowisk, których rozstaw szyn jest większy od znormalizowanej i ustandaryzowanej szerokości, tj. 1435 mm. Istnieją szlaki, na których pociągi poruszają się po torach o szerokości nawet 1676 mm. Znajdują się one w Indiach, Pakistanie i Bangladeszu. Co ciekawe, szerokie tory o rozstawie aż 1668 mm występują w Hiszpanii i Portugalii. Nas dzisiaj jednak interesuje poradziecki rozstaw, który najpierw wynosił 1524 mm, a od lat 60. XX w. został wynosi 1520 mm. 

Polska, która przez lata była ściśle związana ze Związkiem Radzieckim, również posiadała i posiada do dzisiaj sieć kolei szerokotorowych. Dzięki takim połączeniom z dzisiejszą Rosja i Ukrainą nasz kraj prowadził do niedawna intensywne relacje transportowe bez konieczności przeładunku towarów ze wschodu. Na wschodniej ścianie do dzisiaj działa kilkanaście odcinków linii szerokotorowych o różnej długości i intensywności wykorzystania. 

Ciekawostką technologiczną jest linia nr 65 LHS czyli Linia Hutnicza Szerokotorowa. To ważna i do czasów wojny rosyjsko-ukraińskiej strategiczna część międzynarodowego połączenia kolejowego, które na terenie Polski ma ponad 394 km długości. Jest to najdalej wysunięta na zachód część szerokotorowego połączenia kolejowego, które z dalekiego wschodu prowadzi do Europy. Wchodząc w skład Nowego Jedwabnego Szlaku, o którym pisaliśmy TUTAJ, przebiegająca przez teren Polski część tego torowiska umożliwia intermodalny i sprawny transport ładunków głęboko na terytorium kraju. 

Pomimo faktu, że linia jest jednotorowa i niezelektryfikowana, ma jednak strategiczne znaczenie dla rozwoju połączeń pomiędzy zachodem a wschodem. Jej początek na terenie naszego kraju znajduje się w Hrubieszowie, a w zasadzie na moście na granicznej rzece Bug, i przebiegając przez pięć województw, dociera na Śląsk na stację Sławków Południowy. 

W czasach PRL projekt i budowa tej linii kolejowej był drugim co do wielkości przedsięwzięciem realizowanym przez PKP obok Centralnej Magistrali Kolejowej. 

Przebieg linii LHS: 

  1. Most na rzece Bug
  2. Hrubieszów
  3. Zamość Boratycze
  4. Biłgoraj
  5. Nowosielec
  6. Wola Baranowska
  7. Staszów
  8. Grzybów
  9. Sędziszów
  10. Kępie
  11. Zarzecze
  12. Sławków

Na początku marca, kilka dni po wybuchu wojny na Ukrainie, linia LHS posłużyła do przewozu ukraińskich uchodźców, o czym pisaliśmy TUTAJ.   

Autor: Tomek Łucek
Fot. Wikipedia


Może Ci się spodobać

2 komentarze

Piotr 23 marca 2022 - 12:23

I Olkusz

Odpowiedz
Tomek 24 marca 2022 - 23:45

Sędziszów LHS w Małopolsce?

Odpowiedz

Zostaw komentarz