Kolej szerokotorowa to ogólnie przyjęte określenie na wszystkie rodzaje torowisk, których rozstaw szyn jest większy od znormalizowanej i ustandaryzowanej szerokości, tj. 1435 mm. Istnieją szlaki, na których pociągi poruszają się po torach o szerokości nawet 1676 mm. Znajdują się one w Indiach, Pakistanie i Bangladeszu. Co ciekawe, szerokie tory o rozstawie aż 1668 mm występują w Hiszpanii i Portugalii. Nas dzisiaj jednak interesuje poradziecki rozstaw, który najpierw wynosił 1524 mm, a od lat 60. XX w. został wynosi 1520 mm.
Polska, która przez lata była ściśle związana ze Związkiem Radzieckim, również posiadała i posiada do dzisiaj sieć kolei szerokotorowych. Dzięki takim połączeniom z dzisiejszą Rosja i Ukrainą nasz kraj prowadził do niedawna intensywne relacje transportowe bez konieczności przeładunku towarów ze wschodu. Na wschodniej ścianie do dzisiaj działa kilkanaście odcinków linii szerokotorowych o różnej długości i intensywności wykorzystania.
Ciekawostką technologiczną jest linia nr 65 LHS czyli Linia Hutnicza Szerokotorowa. To ważna i do czasów wojny rosyjsko-ukraińskiej strategiczna część międzynarodowego połączenia kolejowego, które na terenie Polski ma ponad 394 km długości. Jest to najdalej wysunięta na zachód część szerokotorowego połączenia kolejowego, które z dalekiego wschodu prowadzi do Europy. Wchodząc w skład Nowego Jedwabnego Szlaku, o którym pisaliśmy TUTAJ, przebiegająca przez teren Polski część tego torowiska umożliwia intermodalny i sprawny transport ładunków głęboko na terytorium kraju.
Pomimo faktu, że linia jest jednotorowa i niezelektryfikowana, ma jednak strategiczne znaczenie dla rozwoju połączeń pomiędzy zachodem a wschodem. Jej początek na terenie naszego kraju znajduje się w Hrubieszowie, a w zasadzie na moście na granicznej rzece Bug, i przebiegając przez pięć województw, dociera na Śląsk na stację Sławków Południowy.
W czasach PRL projekt i budowa tej linii kolejowej był drugim co do wielkości przedsięwzięciem realizowanym przez PKP obok Centralnej Magistrali Kolejowej.

Przebieg linii LHS:
- Most na rzece Bug
- Hrubieszów
- Zamość Boratycze
- Biłgoraj
- Nowosielec
- Wola Baranowska
- Staszów
- Grzybów
- Sędziszów
- Kępie
- Zarzecze
- Sławków
Na początku marca, kilka dni po wybuchu wojny na Ukrainie, linia LHS posłużyła do przewozu ukraińskich uchodźców, o czym pisaliśmy TUTAJ.
Autor: Tomek Łucek
Fot. Wikipedia
3 komentarze
I Olkusz
Sędziszów LHS w Małopolsce?
A czy wiecie co robią szerokie tory przy elektrowni Turów, koło Bogatyni?