Sektorkolejowy » Przetargi na modernizację dwóch odcinków linii z Chabówki do Nowego Sącza

Przetargi na modernizację dwóch odcinków linii z Chabówki do Nowego Sącza

pzez Adrian

W czwartek, 10 lutego, mają zostać ogłoszone postępowania przetargowe na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej nr 104 łączącej Chabówkę z Nowym Sączem, przebudowywanej w ramach projektu Podłęże–Piekiełko – informuje portal LoveKraków.pl.

W zakresie linii kolejowej 104, prowadzącej z Chabówki do Nowego Sącza, zakończone zostały prace geologiczne i geotechniczne. Gotowe są też projekty budowlane oraz wykonawcze dla odcinków z Chabówki do Rabki Zaryte, do Mszany Dolnej i z Klęczan do Nowego Sącza. Planowane do ogłoszenia przetargi mają dotyczyć modernizacji odcinków z Chabówki do Rabki Zaryte oraz z Klęczan do Nowego Sącza.

Po zakończeniu prac prędkość pociągów na zmodernizowanej linii ma sięgać 120 km/godz. z miejscowym ograniczeniem do 80 km/godz. Cały odcinek pomiędzy Chabówką i Nowym Sączem ma 75 km, a na jego trasie docelowo znajdą się dwa tunele o łącznej długości wynoszącej 5,8 km oraz estakada o długości ponad 1 km.

W projekcie Podłęże–Piekiełko przewidziana jest również budowa 58-kilometrowej trasy, która połączy Podłęże ze Szczyrzycem i Tymbarkiem/Mszaną Dolną. Pociągi będą nią jeździć z prędkością do 160 km/godz., pokonując wiele przeszkód terenowych dzięki wielu obiektom inżynieryjnym – na trasie zaplanowano m.in. osiem estakad o łącznej długości 7,8 km, 11 tuneli o łącznej długości 11,8 km, 20 mostów, 17 wiaduktów kolejowych, 14 wiaduktów samochodowych.

Według założeń kolejarzy modernizacja istniejącego i budowa nowego szlaku pozwoli na skrócenie czasu podróży z Krakowa do Zakopanego do około 1 godz. 30–40 min., a podróż z Krakowa do Nowego Sącza ma trwać mniej niż 1 godz.

Efektem zaplanowanych prac ma być także znaczące skrócenie długości trasy z Krakowa do Zakopanego – ze 147 do 117 km; z Krakowa do Nowego Sącza – ze 167 do 92 km oraz z Krakowa do Muszyny – ze 142 do 217 km.

Zakończenie projektu miało mieć miejsce w 2027 r. jednak poziom dotychczas zrealizowanych działań przesuwa je w czasie przynajmniej do roku 2029.

Więcej na temat projektu Podłęże–Piekiełko pisaliśmy TUTAJ.

Autor: Agata Sumara
Fot. PKP PLK

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz