Sektorkolejowy » Park kolejowy pod estakadami w centrum Krakowa

Park kolejowy pod estakadami w centrum Krakowa

pzez Patryk

25 czerwca Miasto Kraków zawarło porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w sprawie dzierżawy terenów o powierzchni 20 000 m² pod estakadami kolejowymi w centrum miasta

W przyszłym roku na Grzegórzkach mieszkańcy mają mieć do dyspozycji nową parkową przestrzeń wypoczynkową.
Projekt parku kolejowego jest już opracowany – powstał na podstawie konsultacji społecznych oraz wytycznych PKP. Podpisane porozumienie dotyczy części od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej, w której budowa estakad jest już zakończona. W tym miejscu zaplanowano ogród sensoryczny z obfitymi nasadzeniami roślinności oraz meblami wypoczynkowymi, plac zabaw oraz ogród zabaw dla psów. Wzdłuż estakady poprowadzona zostanie nowa ścieżka rowerowa, a na elementach konstrukcyjnych estakad znajdą się informacje graficzne dotyczące kolei w Krakowie, Polsce i na świecie.

Estakady zamiast XIX-wiecznego nasypu kolejowego

Miejsce, gdzie powstanie park kolejowy, wygospodarowane zostało w ramach przebudowy XIX-wiecznego nasypu kolejowego, w miejsce którego powstały dwie estakady o łącznej długości 700 m. Ułożono na nich nowe tory i zbudowano nowy przystanek – Kraków Grzegórzki. W efekcie przebudowy pod obiektami, między filarami, odkryto przestrzeń, która teraz ma być udostępniona mieszkańcom.

Zawarte porozumienie będzie obowiązywać przez 10 lat i jest jednym z pierwszych, które zakłada warstwowy podział przestrzeni użytkowej. W czasie dzierżawienia terenu od kolejarzy miasto będzie zobowiązane urządzić i utrzymywać teren pod estakadami kolejowymi. Kolejne połacie gruntu będą miastu przekazywane wraz z postępem prac.

Przebudowa prowadzona jest w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Wartość tej inwestycji to ponad 1 mld zł. Po zakończeniu prac z trasy będą mogły korzystać pociągi międzynarodowe, dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Obsługę większej liczby połączeń umożliwi rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego.

Źródło artykułu: https://zzm.krakow.pl
Źródło materiału wideo: Miasto Kraków (Youtube)
Autor tekstu: Agata Sumara

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz