Sektorkolejowy » Nowe Lajkoniki wyjechały na krakowskie tory

Nowe Lajkoniki wyjechały na krakowskie tory

pzez Adrian

24 listopada br. na terenie zajezdni tramwajowej Nowa Huta zaprezentowano 3 pierwsze nowe Lajkoniki II. Pojazdy rozpoczęły kursowanie na regularnych liniach. Zostały dostarczone w ramach projektu obejmującego dostawę 60 nowoczesnych tramwajów.

Zamówione tramwaje są kontynuacją projektu Lajkonik I, w ramach którego do stolicy Małopolski w latach 2020 – 2021 trafiło 50 nowych wagonów.

„Obecnie w Krakowie jest już pięć Lajkoników II, z czego pierwsze wyjechały dzisiaj, 24 listopada na linie regularne, aby wozić pasażerów. Dostawa  wszystkich 60 nowych tramwajów zgodnie z umową powinna się zakończyć w 2023 roku. Wtedy w Krakowie będzie kursowało już w sumie 110 nowych Lajkoników. Dzięki temu udział tramwajów z niską podłogą w całej flocie MPK wyniesie ok. 90%” – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Tramwaje Lajkonik II to nowoczesne, niskopodłogowe, trzyczęściowe pojazdy z czterema wózkami jezdnymi. Zastosowano w nich szersze niż standardowo drzwi wejściowe (1400 mm), które umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła Lajkoników zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd. Tramwaje zamówione przez Kraków mogą pomieścić 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, porty USB, automat biletowy oraz system informacji pasażerskiej.

„Zdajemy sobie sprawę, jak ważny jest zakup nowych tramwajów dla naszych pasażerów. Dzięki temu możemy wycofywać z ruchu kolejne wagony wysokopodłogowe, z których trudno jest korzystać osobom z ograniczoną mobilnością. Nowe tramwaje będą wygodne nie tylko dla pasażerów, ale także dla naszych motorniczych. Ergonomiczna kabina, wygodny fotel i różnego rodzaju systemy bezpieczeństwa zapewniają komfortowe warunki pracy. Realizacja tak dużego kontraktu, jakim jest zamówienie 60 nowych tramwajów, jest możliwa dzięki kredytowi zaciągniętemu w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podjęliśmy już także działania, aby część kosztów tego projektu mogła być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej w obecnej perspektywie finansowej. Został już złożony w tej sprawie wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych” – podkreślał Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK S.A. w Krakowie.

Należy przypomnieć, że 2 z 60 tramwajów będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Pozostałe są zaprojektowane w taki sposób, by w przyszłości także móc korzystać z tego rozwiązania. MPK Kraków kontynuuje projekt, który w przyszłości umożliwi kursowanie krakowskich tramwajów na trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna. Poprzedni kontrakt z firmą Stadler również obejmował dostawę 2 wagonów z takim systemem.

„Dziś wyjeżdżają na krakowskie tory pierwsze pojazdy Lajkonik wyprodukowane w ramach drugiego już zamówienia na niskopodłogowe tramwaje realizowanego przez Stadlera dla MPK Kraków. Mimo licznych obecnych wyzwań, między innymi związanych ze znaczną podwyżką cen komponentów do produkcji oraz ich utrudnioną dostępnością, intensywnie pracujemy nad realizacją zamówienia, aby dostarczyć wszystkie pojazdy w terminie. Cieszymy się,  że dzięki naszym nowoczesnym pojazdom możemy przyczynić się do poprawy komfortu jazdy komunikacją miejską w Krakowie. Jesteśmy przekonani, że nowe Lajkoniki, podobnie jak pojazdy z pierwszej serii, będą cieszyć się uznaniem i sympatią krakowian” – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Krakowski przewoźnik chce kupić kolejne, nowe, niskopodłogowe tramwaje wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring oraz udogodnienia dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Chodzi o umowę na dostarczenie do 2026 r. łącznie 60 nowoczesnych wagonów (w pierwszej kolejności 30 sztuk). Przed ogłoszeniem postępowania przetargowego MPK S.A. w Krakowie przeprowadzi konsultacje rynkowe (pisaliśmy o tym  TUTAJ).

Więcej o Lajkonikach pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Kraków

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz