Sektorkolejowy » Ostatni z 50 Lajkoników wyjechał krakowskie torowisko

Ostatni z 50 Lajkoników wyjechał krakowskie torowisko

pzez Adrian

7 września na trasę linii nr 9 wyjechał ostatni z 50 tramwajów Lajkonik. W ten sposób zrealizowana została umowa pomiędzy krakowskim Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym a firmą Stadler Polska. Współpraca między operatorem a producentem będzie kontynuowana – kolejna dostawa obejmie 60 będzie pojazdów.

Nowe Lajkoniki częściowo zastąpią stare tramwaje

Najnowsza dostawa 50 pojazdów umożliwiła wycofanie z ruchu 43 wysokopodłogowych tramwajów – sześciu wagonów 105Na, 19 wagonów E1 oraz 19 wagonów c3. W efekcie ponad 76% tramwajów na krakowskich torach ma nisko osadzoną podłogę, a ponad 60% posiada klimatyzację. 

Najnowszy Lajkonik pojawił się dzisiaj na linii nr 9, łączącej Mistrzejowice z Nowym Bieżanowem. Obecnie na tej linii nie ma już tramwajów wysokopodłogowych.

Nowe jednostki mają 33,4 m długości i 2,4 m szerokości. Może z nich jednocześnie korzystać 225 osób, z czego 82 na miejscach siedzących.

Dwa pojazdy z zakończonej właśnie dostawy są pierwszymi w Polsce, które posiadają system umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej. Rozwiązanie to pozwala przejechać na odcinkach niezelektryfikowanych lub w czasie awarii sieci trakcyjnej.

50 tramwajów kosztowało 364 mln zł, z czego dotacja unijna na ten projekt wynosi blisko 125 mln zł.

W przyszłym roku w Krakowie zaczną się pojawiać tramwaje typu Lajkonik 2 z dostawy kolejnych 60 pojazdów, wyprodukowanych przez tego samego producenta.

Autor: Agata Sumara
Fot. www.radiokrakow.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz