Od kwietnia 2023 roku za 49 euro będzie można kupić bilet miesięczny na komunikacje miejską i pociągi regionalne obowiązujący na terenie całych Niemczech.
W roku 2023 podróżowanie komunikacją miejską i pociągami w Niemczech ma stać się atrakcyjniejsze. W znaczny sposób może przyczynić się do tego planowany bilet za 49 euro, który będzie obowiązywał w transporcie regionalnym na terenie całych Niemiec – dokładnie tak samo w Berlinie, Hamburgu czy na przykład w Monachium. Jeszcze nie wiadomo od kiedy będzie obowiązywała ta oferta, ale planowana data to 1 kwietnia 2023 r.
Federalny minister transportu Volker Wissing mówi o „największej reformie taryfowej, którą przeprowadzono w publicznym transporcie pasażerskim Republiki Federalnej Niemiec”. Ta oferta ma przekonać ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej i kolei regionalnej, a tym samym do wyboru ekologicznych środków transportu. Rozbudowa kolei jest ważnym elementem planowanej przez rząd federalny transformacji systemu transportowego.
Następca sprawdzonego biletu za 9 euro
Pomysł na ogólnokrajowy bilet na transport publiczny powstał po sukcesie biletu za 9 euro, który miał odciążyć obywateli w lecie 2022 r., po tym jak wzrosły koszty energii elektrycznej, żywności, ogrzewania i mobilności. Z inicjatywy rządu federalnego mieszkańcy Niemiec mogli korzystać z lokalnych środków transportu publicznego w czerwcu, lipcu i sierpniu w stałej cenie 9 euro miesięcznie. Nowy ogólnokrajowy bilet na komunikację miejską i pociągi regionalne („Deutschlandticket”) ma być wprowadzony na stałe, aby zachęcić do korzystania z publicznego transportu pasażerskiego.
Bilet – zwany również „ryczałtem na regionalny transport publiczny“ – ma być oferowany jako abonament w cenie 49 euro miesięcznie z możliwością rezygnacji co miesiąc. Ministerstwo Transportu ma również nadzieję, że dzięki tej ofercie korzystanie z autobusów i pociągów w niemieckich gminach będzie „łatwe i wygodne”. Bowiem nie tylko ceny za przewozy regionalne są nieraz zróżnicowane, ale również poszczególne systemy taryfowe są opracowane w bardzo różny, często skomplikowany sposób. To ma się zmienić po wprowadzeniu biletu za 49 euro.
Zwiększenie atrakcyjności poprzez nowe pociągi i linie
„Deutschlandticket” to nie wszystko. Także wprowadzenie nowocześniejszych i szybszych pociągów przez koleje niemieckie Deutsche Bahn ma zachęcić pasażerów do podróży. Według Ministerstwa Transportu zyska się dzięki nim prawie 20 tys. nowych miejsc siedzących w pociągach na liniach dalekobieżnych. Oprócz tego mają powstać nowe linie, a obecna infrastruktura ma zostać wyremontowana. Jest nadzieja, że po remontach pociągi będą punktualne. I jeszcze jedna obietnica polityków: sieć telefonii komórkowej ma zostać rozbudowana.
Źródło: deutschland.de
Fot. materiały własne