Sektorkolejowy » Kraków: jeszcze nie ma wariantu trasy, a już jest brak zgody na tunel tramwajowy pod alejami

Kraków: jeszcze nie ma wariantu trasy, a już jest brak zgody na tunel tramwajowy pod alejami

pzez Adrian

Kraków jest drugim po Łodzi najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce. Problemy komunikacyjne rosną i będą rosnąć m.in. w obliczu ciągłej rozbudowy miasta i napływu nowych mieszkańców oraz pracowników bez zapewnienia wydajnych rozwiązań komunikacyjnych. Remedium na korki mogło by być metro, ale miasto od lat skutecznie blokuje wdrożenie takiego środka transportu. Teraz jeszcze wojewódzka konserwator zabytków, Monika Bogdanowska, nie wyraża zgody na poprowadzenie w tunelu linii tramwajowej pod al. Słowackiego.

Jak podaje Gazeta Krakowska, „Odbyły się wstępne konsultacje przedstawicieli miasta z władzami konserwatorskimi dotyczące budowy linii tramwajowej z Nowego Kleparza do placu Inwalidów. Urzędnicy przedstawili kilka propozycji przebiegu nowej trasy wzdłuż al. Słowackiego. Małopolska wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska nie widzi możliwości poprowadzenia torowiska w tunelu ani kosztem pasa zieleni pośrodku tej głównej arterii w mieście”.

Wynika z tego, że torowisko mogłoby powstać jedynie kosztem jezdni, która i tak stale jest zakorkowana. Dodatkowo wzdłuż alei powinna być również zbudowana ścieżka rowerowa i zapewniony trakt dla pieszych, jednak ich budowa nie może się odbyć kosztem pasów zieleni, a innego rozwiązania urzędnicy nie mają.

Jak uzasadnia konserwator, Aleje Trzech Wieszczów są wpisane do rejestru zabytków, dlatego budowa tunelu oraz budowa torowiska w pasie zieleni jest wykluczona.  Jeśli pod budowę ścieżki rowerowej i torowiska zabrana zostałaby część jezdni, oznaczałoby to, że w każdą stronę samochody mogłyby jeździć tylko jednym pasem (obecnie dla samochodów są po dwa pasy w każdym kierunku, trzeci to buspas), co zupełnie zablokowałoby miasto.

Jakie warianty trasy zaproponuje firma projektowa?

Na początku kwietnia br. firma Sweco Polska została wybrana w przetargu na opracowanie koncepcji linii tramwajowej pomiędzy Nowym Kleparzem a Placem Inwalidów. W ciągu około 1,5 roku od dnia podpisania umowy ma przedstawić przynajmniej pięć wariantów linii tramwajowej na tym odcinku. Dodatkowo zaproponowane rozwiązania mają uwzględniać bezpieczne trakty piesze i rowerowe.

Na razie nie wiadomo, kiedy taka linia miałaby powstać. Opracowanie koncepcji budowy to dopiero wstępny etap inwestycji. Z pewnością linia nie powstanie w ciągu najbliższych kilku lat.

Autor: Agata Sumara
Fot. Politechnika Krakowska

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz