Sektorkolejowy » Komplet Moderusów Gamma 2 we Wrocławiu. Modertrans dostarczył ostatni z 46. zamówionych tramwajów

Komplet Moderusów Gamma 2 we Wrocławiu. Modertrans dostarczył ostatni z 46. zamówionych tramwajów

pzez Damian

W nocy z 24 na 25 czerwca br. poznański producent pojazdów szynowych zrealizował dostawę 46. Moderusa Gamma 2 dla spółki MPK Wrocław. Tym samym firma w pełni zrealizowała pełny zakres kontraktu zawartego we wrześniu 2020 r.

W ramach umowy podpisanej niespełna 4 lata temu Modertrans zobowiązał się dostarczyć do Wrocławia 25 tramwajów Moderus Gamma 2 w terminie do maja 2023 r. Dostawy zostały zrealizowanie dużo wcześniej – z półrocznym wyprzedzeniem. W kontrakcie zawarte było również prawo opcji, obejmujące dodatkowe 21 pojazdów. Wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK Wrocław) podjęło decyzję, by z niego skorzystać. Tym samym linie tramwajowe stolicy Dolnego Śląska będą obsługiwane przez łącznie 46 tramwajów Moderus Gamma 2.

Tramwaj został przetransportowany przy użyciu specjalnej lawety, ze względu na swoje duże gabaryty.

Po przyjeździe do Wrocławia – wprost z lawety na specjalnych szynach – wjeżdża na torowisko przed zajezdnią. Przejazd wymaga odpowiednich zezwoleń i musi być zaplanowany w najdrobniejszych szczegółach – poinformował Przemysław Nowicki, wiceprezes wrocławskiego MPK.

MPK z Wrocławia zaprosiło do zajezdni Borek mieszkańców i miłośników pojazdów szynowych, którzy na żywo mogli obejrzeć odbiór ostatniego pojazdu i poznać ciekawostki na jego temat. Zyskał on okolicznościową okleinę podkreślającą wypełnienie kontraktu.

Dzięki modernizacji floty podnoszą się standardy wrocławskiej komunikacji miejskiej, a pasażerowie mogą podróżować w komfortowych warunkach. Nowoczesne i w pełni niskopodłogowe tramwaje Moderus Gamma 2 o długości 32 m są wyposażone w klimatyzację oraz zapewniają motorniczym ergonomiczną pracę. Na swój pokład mogą zabrać nawet 230 osób i są przyjazne seniorom oraz osobom z niepełnosprawnościami. Zastosowane wózki skrętne i systemy smarowania obrzeży kół pozwalają ograniczyć eksploatację torowisk.

W kabinie motorniczego zamontowano elektroniczny wyświetlacz, który pokazuje wszystkie niezbędne informacje dotyczące stanu technicznego tramwaju oraz sterowania. Pulpit wyposażony jest w przyciski do obsługi drzwi, wycieraczek, świateł przeciwmgłowych oraz ogrzewania luster. Monitoring zapewnia wgląd w każdy kąt tramwaju, nie ma martwych pól – informuje spółka MPK Wrocław.

Wrocław modernizuje park taborowy – szereg kosztownych inwestycji

Za 46 fabrycznie nowych tramwajów typu Moderus Gamma 2 (Moderus Gamma LF 07 AC) MPK z Wrocławia musiało zapłacić 372 mln zł brutto. Z kolei kompleksowa modernizacja pojazdów Protram 205WrAs i Skoda 16T pochłonęła 135 mln zł brutto. Należy przypomnieć, iż zgodnie z umową podpisaną z bydgoską Pesą w grudniu 2021 r. do stolicy Dolnego Śląska trafią 24 Twisty za 204 mln zł brutto. Kontrakt zawiera również prawo opcji, które umożliwia poszerzenie zamówienia o kolejne 16 pojazdów. Jeśli miasto zdecyduje się na taki krok – jego wartość wzrośnie do 337,5 mln zł brutto. Zgodnie z deklaracjami wrocławskiego MPK, tramwaje od Pesy będą zastępowały wysłużone Konstale.

Sprawdź także:

Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Wrocław

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz