Wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże wrocławskimi tramwajami. Wyremontowane pojazdy MPK Wrocław zyskały nowy design i klimatyzację.
Nowe oblicze tramwajów we Wrocławiu
Niskopodłogowe pojazdy Skody, które zostały wyprodukowane w latach 2006 – 07 w czeskim Pilźnie dla MPK Wrocław, przez kilkanaście lat woziły pasażerów. Każdy z 17 tramwajów Skoda 16T przejechał ponad pół miliona kilometrów. Remont pojazdów był nieunikniony. Tramwaje były mocno wyeksploatowane, straciły także dawny blask.
Metamorfoza tramwajów MPK Wrocław
Modernizacją wrocławskich pojazdów zajęło się przedsiębiorstwo SAATZ. Tramwaje były odnawiane w Grudziądzu. Remont pojazdów marki Skoda rozpoczął się na początku 2021 r. i trwał do maja 2022 r. Przez ten czas tramwaje krok po kroku wracały na wrocławskie tory.
„Nasz cel jest prosty: jeszcze większe bezpieczeństwo i lepszy komfort jazdy tak pasażerów, jak i motorniczych, bo przecież jedno z drugim nierozerwalnie się łączy. Stąd, w pojazdach pojawiła się klimatyzacja czy nowy system informacji pasażerskiej. Z kolei same tramwaje są odnowione wizualnie, zyskały nowy design i oświetlenie ledowe” – powiedział Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.
Każdego dnia wrocławska komunikacja miejska jest wykorzystywana przez tysiące pasażerów. Korzystają z niej także osoby, których poruszanie się jest ograniczone. Tramwaje zostały dostosowane do ich potrzeb.
„Nie zapominamy także, to oczywiste, o pasażerach ze szczególnymi potrzebami. Dlatego, na poręczach tramwajów zauważymy światła, ułatwiające poruszanie się osobom niedowidzącym oraz niewidomym. Tablice kierunkowe też są lepiej widoczne. Na zmianach, które wprowadziliśmy, skorzystają wszyscy” – dodał Krzysztof Balawejder.
Jak zmieniły się wrocławskie tramwaje?
Dzięki modernizacji tramwajów podróże komunikacją miejską we Wrocławiu stały się bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Skody z MPK Wrocław mają nowy układ napędowy i hamulcowy, a motorniczowie zyskali bardziej ergonomiczne fotele. Tramwaje zostały wyposażone w klimatyzację i nowoczesny monitoring, który obejmuje nawet pantograf. W niebiesko-czarnych pojazdach zamontowano oświetlenie LED. Zmieniło się także wnętrze wrocławskich tramwajów – tapicerka na siedzeniach została ozdobiona symbolami Wrocławia, takimi jak Hala Stulecia czy most Grunwaldzki.
Ile kosztowała modernizacja tramwajów MPK Wrocław?
Kompleksowa modernizacja jednego tramwaju Skoda 16T należącego do MPK Wrocław kosztowała 3,8 mln zł. Remont wszystkich 17 pojazdów pochłonął ok. 65 milionów zł. Ta inwestycja to część rewolucji taborowej prowadzonej przez MPK Wrocław. Spółka zmodernizowała już 26 Protramów 205 WrAs. Ponadto do Wrocławia regularnie trafiają nowe tramwaje – po wrocławskich torach jeździ już kilkanaście z 46 zamówionych Moderusów Gamma. Do miasta trafi także 40 pojazdów, które zostaną wyprodukowane przez firmę PESA Bydgoszcz.
Autor: Damian Malesza
Fot. mpk.wroc.pl