Ważna rola terminala w Woli Baranowskiej
Terminal przeładunkowy PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej sp. z o.o. w Woli Baranowskiej wraz z biegnącą do niego linią kolejową stanowi bardzo ważny element transportu kolejowego w Polsce. Połączenie kolejowe pomiędzy stacją Padew a stacją Wola Baranowska odpowiada za transport towarów masowych, które docierają do Polski m.in. z państw byłego ZSRR czy też Chin. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planowane przedsięwzięcie pt. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 79 Padew – Wola Baranowska w ramach prac przy rozbudowie terminala LHS w Woli Baranowskiej” spełnia założenia przyjęte w myśl strategii rozwoju, dotyczącej transportu kolejowego i intermodalnego na obszarze województwa podkarpackiego.
Zakres prac modernizacyjnych
Planowane prace na 5-kilometrowym odcinku linii kolejowej Padew – Wola Baranowska w ramach tej inwestycji mają obejmować m.in.:
- modernizację obiektów inżynieryjnych
- modernizację podtorza
- modernizację torów kolejowych
- remont mostu oraz dwóch przepustów
- modyfikacje urządzeń sterowania ruchem kolejowym
- działania na 3 przejazdach kolejowo-drogowych, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa na ich obszarze
W wyniku planowanych prac modernizacyjnych na trasie kolejowej, która służy do transportu towarów, zwiększy się dopuszczalne obciążenie transportu na tor (221kN z dotychczasowych 196kN) oraz wzrośnie prędkość maksymalna poruszających się pociągów do 60 km/h. Kolejowy transport towarów pomiędzy terminalem PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej sp. z o.o. w Woli Baranowskiej a stacją Padew będzie zdecydowanie efektywniejszy, gdyż inwestycja świetnie łączy się z planowaną rozbudową terminala przeładunkowego.
Finansowanie i wykonawstwo inwestycji
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedsięwzięcie pt. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 79 Padew – Wola Baranowska w ramach prac przy rozbudowie terminala LHS w Woli Baranowskiej” ma zostać zrealizowane przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. Koszt inwestycji to 15,6 mln zł netto. Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie projektu oraz wykonanie prac budowlanych w latach 2022 – 2023. Źródłem finansowania projektu jest budżet państwa.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.