Sektorkolejowy » Kolejka na Kasprowy Wierch – 10 ciekawych informacji

Kolejka na Kasprowy Wierch – 10 ciekawych informacji

pzez Damian

Jeżeli zastanowimy się chwilę, z czym kojarzy nam się zimowa stolica Polski, czyli Zakopane, to raczej nie będzie błędem założenie, że większość z nas już w pierwszych słowach odpowiedzi może wymienić właśnie kolejkę linową na Kasprowy Wierch. Oczywiście, pojawią się również zapewne Krupówki czy skocznia Wielka Krokiew albo Gubałówka, ale z całą pewnością kolejka będzie w topie. 

Skoro więc jest ona jednym z flagowych wyróżników polskich Tatr, warto przytoczyć ciekawe informacje na jej temat. Może właśnie podczas podróży na Kasprowy Wierch przypomnicie sobie tych kilka faktów, które spowodują, że wjazd czy zjazd z góry będzie jeszcze ciekawszy.

  1. Kolej na Kasprowy Wierch jest najstarszą koleją linową w Europie. 
  2. Zbudowano ją w rekordowym czasie – niespełna siedmiu miesięcy, a prace w znaczącej części wykonywano ręcznie. Zespół budowniczych liczył do 1 tys. pracowników, natomiast elementy konstrukcyjne i budowlane wwożono za pomocą wozów konnych do Kotła Gąsienicowego, a następnie w wyższe partie wynosili je robotnicy lub podawano je sobie „z rąk do rąk”. 
  3. Ze względu na to, że już od października w wyższych partiach gór pojawiały się przymrozki, a temperatura na Kasprowym Wierchu spadała do minus 10 stopni, skonstruowano specjalny drewniany, mobilny barak, tzw. cieplak, wewnątrz którego można było prowadzić prace inżynieryjne. 
  4. Ogromna i prowadzona niezwykle sprawnie inwestycja pochłonęła ponad 3,5 mln zł, ale okazała się przysłowiowym „strzałem w 10”, gdyż zwróciła się w cztery lata. 
  5. Kolejka kursuje średnio co 10 min przy sprzyjających warunkach pogodowych i dziennie jest w stanie przewieźć około 4 tys. turystów. Rekordowe czasy oczekiwania w kolejce na wjazd przekraczają nawet 4 godz. 
  6. Kiedy kolejkę oddawano do użytku w marcu 1936 r. była to 60. tego typu konstrukcja inżynieryjna na całym świecie, 5. co do różnicy wzniesień i 3. co do długości łącznej trasy, jaką pokonywała. 
  7. Podczas uroczystego otwarcia i inauguracyjnego przejazdu, kiedy ubrany w galowy mundur konduktor otworzył przed rządową delegacją drzwi wagonika, nie było chętnych do wejścia. Po krótkiej chwili konsternacji największą odwagą wykazał się pies Rebus należący do żony ministra Bobkowskiego i to on pierwszy wskoczył na pokład. Zyskał w ten sposób miano pierwszego pasażera kolejki linowej na Kasprowy Wierch. 
  8. W całej historii działania z usług kolejki skorzystali m.in.: prezydenci Ignacy Mościcki i Lech Wałęsa oraz Ryszard Kaczorowski, a także Papież Jan Paweł II.
  9. Do 1964 r. z kolejki mogli skorzystać również turyści, którzy chcieli przekroczyć granicę z ówczesną Czechosłowacją. Na szczycie znajdowało się bowiem przejście graniczne dopuszczające pieszy ruch graniczny oraz dokonywanie tam odpraw granicznych i celnych. 
  10. W 1942 r. kolejką na górę wjeżdżał Józef Uznański, kurier AK. W czasie podróży w zamkniętym wagoniku dowiedział się, iż na szczycie Niemcy zorganizowali ścisłą kontrolę i dokładnie sprawdzają każdego pasażera. Aby się uratować, wyskoczył z jadącego na wysokości około 10 m wagonika i pomimo ostrzału udało mu się zbiec. 

Na koniec warto wspomnieć, iż chyba niewiele w Polsce jest atrakcji turystycznych, które wywierają na podróżnych takie wrażenie, jak przejazd tą legendarną linową kolejką. Piękno Tatr, zarówno latem, jak i zimą, wysokość, widok na kilometry i świadomość wyjątkowości tej konstrukcji zostają w pamięci na długo. 

Autor: Tomek Łucek

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz