Sektorkolejowy » Koleje Małopolskie zostały nowym uczestnikiem Programu Zielona Kolej

Koleje Małopolskie zostały nowym uczestnikiem Programu Zielona Kolej

pzez Adrian

Kolej promuje odnawialne źródła energii

W trakcie trwania XI Kongresu Kolejowego w Warszawie doszło do podpisania listu intencyjnego pomiędzy Kolejami Małopolskimi a PKP Energetyka. Spółka PKP Energetyka zajmuje się organizowaniem działań dotyczących realizacji Programu Zielona Kolej. Wkrótce pociągi, którymi  będą podróżowali pasażerowie Kolei Małopolskich zostaną napędzane tzw. zieloną energią. Poprzez podpisanie listu intencyjnego Koleje Małopolskie zobowiązały się do zakupu energii trakcyjnej, która będzie produkowana w elektrowniach słonecznych oraz wiatrowych.

Istotny przewoźnik – duża społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa

Koleje Małopolskie świadczą usługi, które mają charakter regionalny oraz aglomeracyjny na obszarze obejmującym teren Małopolski wraz z aglomeracją krakowską. Przewoźnik ten w 2019 roku mógł pochwalić się transportem niespełna 6,5 mln osób. Wartość ta okazuje się być pokaźną częścią (około 50%) ogółu użytkowników transportu kolejowego w tym regionie. Koleje Małopolskie dysponują kompletnie nowoczesnym taborem kolejowym, który wykorzystuje napęd elektryczny. Dzięki temu mogą one zapewnić transport kolejowy, który charakteryzuje się wysoką efektywnością energetyczną oraz jest realizowany w zgodzie z ekologią. Niestety nadal około 75% energii trakcyjnej, która jest niezbędna do zasilania pociągów, pochodzi z elektrowni, które do jej produkcji spalają węgiel kamienny oraz brunatny. Podpisanie listu intencyjnego pomiędzy PKP Energetyką a Kolejami Małopolskimi diametralnie zmieni tę sytuację. Wydarzenie to rozpoczyna działania dotyczące umowy, która będzie definiowała zasady, według których przewoźnikowi będzie dostarczana energia trakcyjna, pochodząca z odnawialnych źródeł energii. Podjęte działania mają na celu wykonanie kolejnego kroku w kierunku neutralności klimatycznej poprzez obniżenie śladu węglowego, który wynika z fundamentalnej działalności Kolei Małopolskich oraz redukcja finalnej emisji dwutlenku węgla do atmosfery o 18 tys. ton w skali roku. Dla porównania – neutralizacja takiej ilości dwutlenku węgla to równowartość sadzenia około 3 mln drzew rocznie.

Proekologiczny rozwój oraz korzystny wpływ na otoczenie podkreśla Łukasz Smółka – wicemarszałek województwa małopolskiego:

„Chcemy, aby nowoczesna, ekologiczna kolej była dla mieszkańców Małopolski środkiem transportu pierwszego wyboru. Jest ona receptą na wiele problemów, z którymi borykają się obecnie miasta i regiony. Przejście Kolei Małopolskich na zasilanie energią pochodzącą z odnawialnych źródeł sprawi, że stanie się ona jeszcze bardziej atrakcyjna dla pasażerów, wpływając na zmniejszenie obciążenia dróg i poprawę jakości powietrza”

Dołączenie Kolei Małopolskich do Programu Zielona Kolej wspomaga również wypełnianie założeń Strategii Rozwoju Województwa „Małopolska 2030”. Dokument ten zawiera w sobie liczne założenia proklimatyczne oraz proekologiczne. Natomiast Program Zielona Kolej jest częścią Centrum Efektywności Energetycznej Kolei – zrzeszenia podmiotów, które są odpowiedzialne za około 95% zużycia energii trakcyjnej na rzecz kolei w Polsce. Głównie założenie programu to przejście przewoźników kolejowych poruszających się po Polsce na zasilanie kolejową energią trakcyjną, która pochodzi ze źródeł odnawialnych. PKP Energetyka podpisała już listy intencyjne w tej sprawie z następującymi przewoźnikami:

  • Raildox
  • DB Cargo
  • STK
  • CTL Logistics
  • Koleje Śląskie
  • ECCO Rail
  • Koleje Mazowieckie
  • Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Swoje zdanie dotyczące obecności Kolei Małopolskich w Programie Zielona Kolej wyraził również Tomasz Warchoł – prezes zarządu Kolei Małopolskich:

„Koleje Małopolskie w Programie Zielona Kolej to doskonała wiadomość dla naszych pasażerów. Już teraz korzystają oni z przyjaznych środowisku pojazdów o napędzie elektrycznym, ale przejście na zasilanie zieloną energią trakcyjną oznaczać będzie redukcję śladu węglowego naszej działalności przewozowej. Dążymy do tego, aby Koleje Małopolskie stały się przewoźnikiem neutralnym klimatycznie – a minimalizacja niekorzystnego oddziaływania transportu na środowisko jest przecież jednym z największych wyzwań, przed którym stoją tak władze centralne, jak i samorządy. Dzięki współpracy z PKP Energetyka będziemy mogli zatem zaoferować mieszkańcom Krakowa i największych miast Małopolski mobilność nowoczesną i w pełni przyjazną środowisku”

Podczas trwania wydarzenia swój czas miała również fotowaltaika. PKP Energetyka oraz Koleje Małopolskie podpisali również list intencyjny w sprawie wykorzystania fotowaltaiki na elementach infrastruktury, która należy do tego przewoźnika. W taki sposób Koleje Małopolskie będą mogły produkować własną energię przy użyciu promieniowania słonecznego. Takie rozwiązanie zapewni spółce kolejne oszczędności oraz pozwoli jeszcze bardziej zminimalizować wytwarzany przez nich ślad węglowy.

Autor: Damian Malesza

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz