Sektorkolejowy » Remont połączenia kolejowego Wrocław – Sobótka – Świdnica zakończony! Już niedługo pierwszy przejazd

Remont połączenia kolejowego Wrocław – Sobótka – Świdnica zakończony! Już niedługo pierwszy przejazd

pzez Adrian

Długotrwałe prace remontowe – mnóstwo zmian

O inwestycji za przeszło 200 mln zł, wykonywaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z RPO Województwa Dolnośląskiego pisaliśmy już TUTAJ. Modernizacja linii kolejowej Wrocław – Sobótka – Świdnica rozpoczęła się w grudniu 2018 roku. Stara infrastruktura była już znacząco wyeksploatowana. Pracownicy, którzy zajmowali się modernizacją pozbyli się pozostałości drewnianych podkładów oraz szyn. Ponadto przebudowie poddano mosty, przejazdy kolejowe oraz przepusty, natomiast wzmocnieniu uległo podtorze. Jednym z ostatnich działań było zgrzewanie szyn. Zgodnie z informacjami, które przekazane zostały przez PKP PLK 12 grudnia 2021 roku zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy PKP. Tym samym po długoletniej przerwie na 60-kilometrowym odcinku znów pojawią się kursujące pociągi.

Przystanki na trasie Wrocław – Świdnica

Pociąg tej relacji będzie się zatrzymywał na 14 przystankach. Będą to następujące przystanki: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście. Należy dodać również, że zmianom ulegnie wyposażenie przystanków. Pojawić się mają nowe ławki, stojaki na rowery, tablice informacyjne, dodatkowe oznakowanie oraz jasne oświetlenie.

Ostateczne efekty prac modernizacyjnych

Remont całej linii kolejowej pochłonął mnóstwo czasu oraz pieniędzy. Celem wykonanych prac była poprawa komfortu podróżujących pociągami na tej relacji oraz mieszkańców terenów w jej pobliżu. Po remoncie pociągi, które będą pokonywały trasę Wrocław – Świdnica mają generować o wiele mniejsze drgania oraz hałas. Ma to ogromne znaczenie w głównej mierze w pobliżu zabudowań, które są położone  najbliżej torów kolejowych. Taka sytuacja ma miejsce m.in. w Sobótce, Wojszycach czy też Partynicach. W realizowanej inwestycji wzięto pod uwagę zamiar rozbudowy kolei o dodatkowy tor pomiędzy Wrocławiem a Kobierzycami. Uwzględniono również reaktywację połączenia kolejowego nr 310, czyli na relacji Kobierzyce – Piława Górna. Wiązało się to z koniecznością poszerzenia zakresu prac. Dotyczyło to modyfikacji oraz przebudowy układu torów na stacji w Kobierzycach. Dwukrawędziowy peron wraz z nową mijanką ma zagwarantować sprawność obsługi zdecydowanie większej liczby połączeń. Prace modernizacyjne na linii nr 285 mają zagwarantować przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością do 100 km/godz. Ponadto w sierpniu 2020 roku doszło do wznowienia ruchu pociągów towarowych pomiędzy Sobótką Zachodnią a Świdnicą.

Niestety pojawiły się również negatywne informacje dotyczące prac modernizacyjnych, które dotyczyły linii kolejowej Wrocław – Sobótka – Świdnica. Chodzi o świeżo zrewitalizowany obiekt w postaci mostu znajdującego się w pobliżu al. Karkonoskiej, który przebiega przez rzekę Ślęza. Obiekt nie zdążył obsłużyć jeszcze kursujących pociągów. Natomiast niemal bezpośrednio po remoncie został zdewastowany.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz