Sektorkolejowy » Dworzec Węgliniec oddany do użytku. Remont kosztował ponad 41 mln zł

Dworzec Węgliniec oddany do użytku. Remont kosztował ponad 41 mln zł

pzez Damian

Zakończyła się przebudowa dworca kolejowego w Węglińcu. 29 sierpnia 2022 r. obiekt został udostępniony podróżnym. To 17. zrealizowana modernizacja dworca w woj. dolnośląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Nowa odsłona dworca w Węglińcu

Od 29 sierpnia 2022 r. podróżni mogą korzystać z przebudowanego dworca kolejowego w Węglińcu. Zakres prac budowlanych w ramach inwestycji PKP S.A. obejmował budynki tzw. Starego i Nowego Dworca, fragment kładki dla pieszych nad torami i wiaty, które przylegają do dworców. Obiekt, który kilka lat temu popadał w ruinę, odzyskał dawny blask. Tzw. Nowy Dworzec, który pochodzi 1865 r., został odnowiony. Ceglana elewacja przeszła kompleksową renowację. Odtworzono także zegary znajdujące się w jej szczytowych partiach. Uwagę przykuwają grafitowe kolumny ze zdobionymi kapitelami – oparto na nich przylegającą do dworca wiatę ze świetlikami. Ponadto obiekt zyskał nową iluminację, która podkreśla jego wyjątkowy charakter po zmroku.

„Dzięki współpracy spółek kolejowych udało się uzyskać wspaniały efekt, w postaci zmodernizowanego kompleksu dworca w Węglińcu. Jestem przekonany, że ten historyczny, bo pochodzący z XIX wieku dworzec, będzie doskonale służyć podróżnym i spełni wszystkie ich oczekiwania, a dzięki prowadzonej przez samorząd strefie kultury, stanie się dla mieszkańców również miejscem spotkań” – podkreślał Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Zmieniło się również wnętrze dworca kolejowego w Węglińcu. Na parterze w zachodniej części budynku w dawnej poczekalni 3. i 4. klasy znajduje się przestrzeń obsługi podróżnych. Podróżni mogą korzystać z przestronnej, jasnej poczekalni, której oświetlenie nawiązuje do historycznego charakteru dworca. Znajdziemy tam ławki, gabloty z aktualnym rozkładem jazdy kolei oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Wygospodarowano także specjalną strefę dla dzieci, która jest zlokalizowana za szklaną witryną. W przestrzeń obsługi podróżnych umiejscowiono również toalety i niewielki lokal na wynajem.

We wschodniej części budynku, w dawnej poczekalni 1. i 2. klasy pojawiła się kameralna sala kinowa oraz powierzchnia wystawiennicza. Zlokalizowano tam również posterunek Straży Ochrony Kolei.

„Kompleks dworca Węgliniec po przebudowie to nie tylko wspaniałe, historyczne budynki. To również komfortowy, bezpieczny, ekologiczny oraz spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych dworzec kolejowy, a także przestrzeń, gdzie podróżni i mieszkańcy znajdą, prowadzoną przez samorząd, salę kinową i wystawową. Przy realizacji tej inwestycji należy również podkreślić współpracę i koordynację prac z PKP PLK S.A., dzięki czemu udało się uzyskać tak fantastyczny efekt końcowy” – powiedział Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dworzec kolejowy w Węglińcu jest bardziej przyjazny środowisku

Odtworzenie (na wzór historycznej) stolarki okiennej i drzwiowej oraz docieplenie budynku dworca od wewnątrz sprawiło, że obiekt stał się mniej energochłonny. Ponadto zastosowano w nim energooszczędne oświetlenie oraz pompy ciepła. O optymalizację zużycia energii cieplnej, elektrycznej i wody dba system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), który nadzoruje pracę urządzeń i instalacji.

Warto dodać, że dworzec w Węglińcu stał się bardziej przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami – zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wdrożono rozwiązania ułatwiające przemieszczenie się. Pojawiły się m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki naprowadzające oraz  tablice dotykowe z planem dworca. Wzrósł także poziom bezpieczeństwa w budynku dworca oraz w jego otoczeniu – zamontowano nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu oraz przeciwpożarowy.

Szeroki zakres prac modernizacyjnych

Oprócz tzw. Nowego Dworca przebudowano także Stary Dworzec, który powstał w 1846 r. Zrewitalizowano elewację budynku, na której odtworzono wiele detali architektonicznych, w tym m.in. boniowania czy gzymsy. Okazale prezentuje się również zegar oraz niewielka loggia oparta na stylowych kolumnach ze zdobioną balustradą. Wnętrze dawnego dworca dostosowano do potrzeb pomieszczeń przeznaczonych dla  spółek kolejowych.

W ramach inwestycji PKP S.A. przebudowano także niewielki, historyczny budynek dawnych kas towarowych – stał się on stanicą rowerową ze stojakami oraz punktem mycia rowerów. Warto dodać, że zmieniło się także wejście na kładkę nad torami biegnącą w kierunku miasta – obecnie możną się na nią dostać windą.

Przebudowa we współpracy z PKP PLK

Przebudowa obiektu w Węglińcu wymagała współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, gdyż zarządca  infrastruktury przeprowadził m.in. prace związane z zaprojektowaniem i budową pochylni z kładki dla pieszych w kierunku ul. Kolejowej oraz krawędzi peronowych sąsiadujących z budynkiem dworca. Dzięki wspólnym działaniom kompleks  jest w pełni przystosowany do obsługi osób, których poruszanie się jest ograniczone. Należy przypomnieć, że PKP PLK S.A. zrealizowały także przebudowę pozostałych peronów na stacji Węgliniec wraz z ich infrastrukturą techniczną.

„Otwarcie dworca w Węglińcu to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnego miasta z bogatymi tradycjami kolejowymi zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Węglińca, centrum lokalnej społeczności oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją po województwie dolnośląskim. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców” – podkreślał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Wykonawstwo i koszt inwestycji w Węglińcu

Całkowity koszt przedsięwzięcia PKP S.A. to ponad 41 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. a w części, która obejmowała prace związanie z wiatami peronowymi, korektą wejścia na kładkę oraz z windami – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Roboty budowlane w ramach tej inwestycji wykonała firma Berger Bau Polska Sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca kolejowego w Węglińcu został opracowany przez warszawskie przedsiębiorstwo TPF Sp. z o.o. Nadzór inwestorski pełniła firma SAFAGE SAS z Warszawy.

O innych inwestycjach PKP S.A. pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz