Według oficjalnych informacji, Koleje Portugalskie niebawem ogłoszą przetarg na kupno 117 nowych składów pociągów, które mają być przeznaczone do obsługi linii aglomeracyjnych i regionalnych. Warto podkreślić, że będzie to póki co największe postępowanie przetargowe w historii spółki i rozpocznie ono długotrwały proces całkowitej przebudowy jego floty.
Z informacji przekazanych przez Pedro Nuno Santosa, czyli ministra infrastruktury w rządzie Portugalii, realizacja przetargu powinna nastąpić etapami. Pierwsze składy mają zostać dostarczone już w 2026 roku i co kolejne 3 miesiące mają dołączać kolejne 3 nowe składy. Realizacja całego zamówienia nastąpi do końca 2029 roku.
W ramach tego przetargu, Koleje Portugalskie będą chciały zakupić 34 nowe pociągi do realizowania połączeń linii Cascais, która łączy Lizbonę z miejscowością Cascais, 16 nowych pociągów do realizacji połączeń w regionie stołecznym oraz kolejne 12 nowych pociągów do obsługi linii kolejowych w Porto. Pozostałe 55 nowych pociągów ma zostać przeznaczonych do obsługi linii regionalnych.
Na konferencji prasowej minister Santos zadeklarował, że wyłonienie wykonawcy przetargu oraz podpisanie kontraktu powinno nastąpić do końca 2022 roku. Cała inwestycja ma kosztować około 819 milionów euro.
W jednym z wcześniejszych postępowań przetargowych, Koleje Portugalskie wybrały jako dostawcę Stadlera, który odpowiada za realizację zamówienia na 22 nowe pociągi. W skład tego zamówienia wchodzi produkcja i dostawa 12 zespołów dwutrakcyjnych z serii Flirt oraz 10 zespołów trakcyjnych elektrycznych. Wartość tego zamówienia to około 158 milionów euro, a poza dostarczeniem i wdrożeniem pojazdów, Stadler zobowiązał się również do świadczenia usług utrzymaniowych przez 4 lata oraz zapewnienie niezbędnych szkoleń dla załóg Kolei Portugalskich.
Autor tekstu: Łukasz Głębocki
Źródło zdjęcia: www.railway-technology.com