Sektorkolejowy » Cegielski zakończył dostawy 81 nowych wagonów dla PKP Intercity

Cegielski zakończył dostawy 81 nowych wagonów dla PKP Intercity

pzez Damian

Narodowy przewoźnik odebrał ostatnie wagony, które zostały wyprodukowane w przedsiębiorstwie H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Wraz z ostatnią dostawą zrealizowany został kontrakt o wartości ok. 700 mln zł. Pasażerowie pociągów od dłuższego czasu korzystają już z większości nowoczesnych wagonów. Ostatnie z nich pojawiły się na torach na początku stycznia 2023 r.

Spółka PKP Intercity podpisała umowę z poznańskim producentem w lutym 2018 r. Kontrakt o wartości 697,3 mln zł brutto obejmował dostawę 81 nowych wagonów. Narodowy przewoźnik po raz pierwszy zaprezentował wagon w trakcie targów TRAKO w Gdańsku w 2021 r., a pierwsze pojazdy odebrał w grudniu 2021 r. Nowoczesne wagony zaplanowano do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących na następujących trasach:

  • Warszawa – Kraków – Zakopane
  • Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała
  • Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa
  • Warszawa – Wrocław – Warszawa
  • Warszawa – Szczecin – Warszawa
  • Warszawa – Berlin – Warszawa
  • Gdynia – Berlin – Gdynia
  • Kraków – Berlin – Kraków
  • Gdynia/Warszawa – Wiedeń – Warszawa/Gdynia
  • Wrocław – Gdynia

„Bezustannie dążymy do tego, aby kolej była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Dotrzymujemy słowa, ponieważ każda inwestycja PKP Intercity jest następnym krokiem w tym kierunku. Kolejne zrealizowane zamówienie pozwoli na wzmocnienie możliwości operacyjnych przewoźnika i lepsze wykorzystywanie stale modernizowanej infrastruktury kolejowej. Inwestujemy też w dostępność – coraz więcej wagonów i elementów infrastruktury jest przyjazna dla osób mających problemy z poruszaniem się. Naszym celem jest transport i infrastruktura dostępne dla każdego obywatela” – podkreślał Andrzej Adamczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nowe wagony zapewniają komfortowe podróże

Pojazdy wyprodukowane w Fabryce Pojazdów Szynowych H. Cegielski są przystosowane do podróżowania z prędkością 200 km/h. Są wyposażone w wygodne fotele z dostępem do indywidualnego gniazdka elektrycznego i oświetlenia. W klimatyzowanych wagonach zainstalowano także wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia umożliwiające bezprzewodowe korzystanie z internetu. Wszystkie pojazdy, które wzmocniły flotę PKP Intercity, umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej

„Grupa PKP cały czas wzmacnia swój potencjał, prowadząc największe w swojej historii programy inwestycyjne. Obejmują one modernizację i zakup nowego taboru oraz inwestycje w infrastrukturę kolejową, w tym dworce kolejowe. Chcemy, żeby kolej w Polsce była komfortowa, dostępna i bezpieczna, a także przyjazna dla każdego pasażera, w tym osób z niepełnosprawnościami” – powiedział Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.

Nowoczesna flota dla wszystkich

Wśród 81 wagonów dostarczonych dla PKP Intercity znalazło się:

  • 7 wagonów przedziałowych 1. klasy
  • 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy
  • 27 wagonów przedziałowych 2. klasy
  • 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery)
  • 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami

Wszystkie pojazdy zostały wyróżnione certyfikatem „Transport bez barier”, który jest przyznawany przez Fundację Integracja. Narodowy przewoźnik konsekwentnie podejmuje działania, które mają na celu zwiększenie dostępności kolei dla jak największej liczby osób.

„Cieszymy się, że PKP Intercity jako jeden ze swoich celów obrało zwiększanie dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Takie działania powinny być przykładem dla innych przewoźników i inspiracją do zwiększania dostępności taboru” – podkreślała Ewa Pawłowska, prezes zarządu Fundacji Integracja.

Znak dostępności potwierdza, że wagony są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz rodziców z dziećmi. Przed jego przyznaniem przeprowadzany jest specjalistyczny audyt. Warto dodać, że wcześniej taką certyfikację otrzymały wagony COMBO (jako pierwsze w Polsce).

„Pasażerowie na własne oczy mogą przekonać się, co w praktyce oznaczają miliardowe inwestycje, które realizujemy od kilku lat. Dzięki nim coraz więcej tras coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez nowoczesne i komfortowe pojazdy. Chcemy zaproponować naszym pasażerom wysoki oraz przewidywalny standard podróżowania – kolejne zakupy i modernizacje istotnie się do tego przyczyniają” – zaznaczał Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Udana współpraca na linii PKP Intercity – H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych

Zrealizowany kontrakt to kolejny przykład udanej współpracy PKP Intercity z poznańskim producentem. Warto przypomnieć, że Fabryka Pojazdów Szynowych w 2019 r. na 5 miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył narodowemu przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość tego zamówienia wynosiła ok. 410 mln zł brutto.

W listopadzie 2020 r. flota PKP Intercity została wzmocniona o 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, a w 2021 r. o kolejnych 8 wagonów o specjalnym przeznaczeniu – do przewozu przedstawicieli Sił Zbrojnych RP. Ponadto od początku 2022 r. przewoźnik odebrał 13 zmodernizowanych spalinowych lokomotyw nowej serii SU4220.

„Czujemy ogromną satysfakcję, że zrealizowaliśmy kolejne zamówienie dla naszego narodowego przewoźnika, w efekcie czego PKP Intercity dysponuje nowymi wagonami dla systematycznie rosnącej liczby pasażerów. Są to pierwsze polskie wagony w pełni zgodne z najnowszymi europejskimi Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności. A już w tym roku przekażemy pierwsze wagony, które modernizujemy w ramach zeszłorocznego zamówienia” – powiedział Marcin Rodek, p.o. prezesa zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o.

W kwietniu 2022 r. PKP Intercity podpisało z poznańską fabryką umowę na wykonanie naprawy okresowej P5 wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów P3. Wartość tego kontraktu to prawie 495 mln zł brutto.

„Współpraca PKP Intercity z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych jest przykładem projektu korzystnego dla wszystkich – dla obu spółek, sektora kolejowego, rynku pracy i pasażerów, którzy przesiadają się  do nowoczesnych wagonów. Nasz narodowy przewoźnik zainwestuje ponad 24 mld zł  w nowoczesny tabor. Fakt, że większość przetargów na ten tabor wygrywają polskie firmy, świadczy, że nasz przemysł cały czas się rozwija i staje się konkurencyjny dla zagranicznych firm”  – podkreślał Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

W ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z firmą H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych umowy o łącznej wartości ponad 1,83 mld zł brutto.

O PKP Intercity pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Intercity

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz