Pierwszy kurs zrealizowany przez skład spółki Koleje Dolnośląskie (KD) odbył się 14 grudnia 2008 r. – wyjechał o godz. 415 z Kłodzka w kierunku Legnicy. W tamtym czasie oferta przewoźnika z Dolnego Śląska składała się z kilkunastu połączeń dziennie obsługiwanych przez 5 spalinowych jednostek. Z roku na rok skala działalności przedsiębiorstwa rosła. Po piętnastu latach działalności jego tabor składa się z 80 pojazdów szynowych, a podróżni mogą korzystać z 520 połączeń w ciągu doby.
Pomysł o powołaniu nowego przewoźnika na Dolnym Śląsku był odpowiedzią na niezadawalający poziom jakości usług przewozowych świadczonych w tym rejonie. Utworzenie nowej spółki stało się faktem w 2007 r., kiedy to Sejmik Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w tej sprawie. Po roku intensywnych prac pierwszy pociąg w biało-żółtych barwach mógł wyjechać na tory.
„Rodzicami chrzestnymi Kolei Dolnośląskich są Agnieszka Zakęś i Wojciech Zdanowski” – podkreślał podczas uroczystej gali 15-lecia spółki Damian Stawikowski, prezes KD.
„Agnieszka Zakęś do dziś jest Dyrektorem Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim. Wojciech Zdanowski w 2008 roku był Dyrektorem Wydziału Transportu tej instytucji” – informują przedstawiciele Kolei Dolnośląskich.
O ogromnym rozwoju Kolei Dolnośląskich stanowią liczby. W 2008 r. spółka zatrudniała zaledwie kilkadziesiąt osób. Aktualnie ma już ponad 1000 pracowników.
O gali 15-lecia Kolei Dolnośląskich
Z okazji 15. urodzin przewoźnika z Dolnego Śląska, w legnickim Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej odbyła się uroczystość upamiętniająca to wydarzenie.
„Składam najserdeczniejsze życzenia z okazji 15. urodzin wszystkim pracownikom Kolei Dolnośląskich” – powiedział Tymoteusz Myrda, członek zarządu woj. dolnośląskiego podczas gali 15-lecia KD.
Podczas gali Urząd Marszałkowski oficjalnie przekazał przedstawicielom sztandar spółki Koleje Dolnośląskie.
„W 2024 r. planujemy zwiększyć pracę eksploatacyjną o 2,2 mln kilometrów” – zaznaczał Wojciech Zdanowski, wiceprezes KD.
KD realizują sporo inwestycji. W ostatnich latach sumarycznie przeznaczyły na ten cel aż 1 mld zł – w ciągu ostatnich 5 lat kupiły 30 nowych pociągów oraz powstała nowoczesna hala serwisowa w Legnicy. Należy podkreślić, że na a terenie Dolnego Śląska z powodzeniem realizowane są projekty mające na celu przywracanie połączeń pasażerskich. W kolejnym roku działalności dolnośląski przewoźnik spodziewa się przekroczenia liczby 20 milionów przewiezionych pasażerów.
„Przejęliśmy od PKP 300 km linii kolejowych i konsekwentnie je przywracamy do ruchu pasażerskiego. To projekt na niespotykaną skalę w kraju, a m.in. dzięki tym działaniom blisko 200 tys. Dolnoślązaków odzyskało dostęp do połączeń pasażerskich” – podkreślał Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.
Sprawdź również:
- Wznowienie ruchu pasażerskiego do Świeradowa-Zdroju
- Koleją do Świeradowa-Zdroju po 27 latach przerwy – trwa rewitalizacja jednej z najstarszych linii kolejowych na Dolnym Śląsku
- Koleje Dolnośląskie mają nowe zaplecze techniczne do obsługi i serwisowania taboru
- Rekordowe wyniki Kolei Dolnośląskich – 16 mln przewiezionych pasażerów w 2022 r.
- Trwa modernizacja wagonów rowerowych Kolei Dolnośląskich. W lipcu pojawią się na torach
Autor: Damian Malesza
Fot. KD