Sektorkolejowy » Koleją do Świeradowa-Zdroju po 27 latach przerwy – trwa rewitalizacja jednej z najstarszych linii kolejowych na Dolnym Śląsku

Koleją do Świeradowa-Zdroju po 27 latach przerwy – trwa rewitalizacja jednej z najstarszych linii kolejowych na Dolnym Śląsku

pzez Adrian

Postępują prace związane z rewitalizacją linii kolejowej nr 317 relacji Gryfów Śląski – Mirsk oraz linii kolejowej nr 336 prowadzącej z Mirska do uzdrowiska w sercu Gór Izerskich. Zgodnie z deklaracjami Michała Nowakowskiego, rzecznika prasowego Marszałka Województwa Dolnośląskiego, pociągi mają wrócić na trasę Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój jeszcze w grudniu br.

O linii kolejowej do Świeradowa-Zdroju

Trasa z Gryfowa Śląskiego w kierunku Mirska jest jedną z najstarszych w woj. dolnośląskim. Połączenie to zostało oddane do użytku pod koniec XIX w. dzięki inicjatywie prywatnej spółki Friedeberg-Flinsberger Kleinbahn Aktien Gesellschaft w 1909 r. otwarto połączenie na linii Mirsk – Świeradów-Zdrój dla ruchu towarowego, a rok później oddano do eksploatacji odcinek do Świeradowa Nadleśnictwo. Powstanie trasy biegnącej z Gryfowa Śląskiego w kierunku Świeradowa-Zdroju mocno przyczyniło się do rozwoju regionalnej gospodarki.

Niestety wraz z upływem czasu ruch na tym szlaku sukcesywnie ulegał zmniejszeniu. W efekcie 30 listopada 1995 r. zapadła decyzja o wstrzymaniu ruchu pasażerskiego na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej łączącej Gryfów Śląski ze Świeradowem-Zdrojem. Ostatecznie został on zawieszony 11 lutego 1996 r.

Rewitalizacja linii kolejowej do Świeradowa-Zdroju

Przez wiele lat, w którym to połączenie było wyłączone z eksploatacji, infrastruktura sukcesywnie popadała w ruinę. W 2020 r. Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął od PKP PLK linie kolejowe o nr 317 i 336. W maju 2022 r. w Urzędzie Miasta i Gminy w Gryfowie, oficjalnie przekazano odcinek linii kolejowej nr 317 łączący Gryfów Śląski z Mirskiem wykonawcy odpowiedzialnemu za rewitalizację.

Na Dolnym Śląsku prowadzimy ambitny i unikatowy w skali kraju projekt przywracania do życia nieczynnych dotychczas linii kolejowych. Zrewitalizujemy całą trasę kolejową z Gryfowa Śląskiego przez Mirsk do Świeradowa-Zdroju. Przywrócenie Kolei Izerskiej będzie miało duży i pozytywny wpływ na rozwój turystyki w tej części Dolnego Śląska. Do Gryfowa Śląskiego, Mirska oraz uzdrowiskowego Świeradowa-Zdroju wrócą w niedalekiej przyszłości pociągi. Zyskają przede wszystkim mieszkańcy, dla których dostęp do kolei ułatwi codzienną komunikację do pracy, szkoły oraz miast w naszym województwie” – powiedział Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Co obecnie dzieje się na placu budowy?

Aktualnie odtworzono układ torowy na odcinku pomiędzy Gryfowem Śląskim a Mirskiem, po którym kursują pociągi towarowe dostarczające kruszywo na plac budowy. W Mirsku trwa budowa peronu kolejowego. Do realizacji prac wykorzystywane są m.in. samochody ciężarowe i koparki. Ponadto w miejscowościach Mirsk oraz Proszówka wykonano częściowo przejazdy kolejowo-drogowe. Niestety, dawny budynek dworca PKP w miejscowości Mirsk popada w ruinę, będąc systematycznie niszczonym przez wandali.

Wykonawstwo i koszt projektu

Za przystosowanie odcinka o długości Gryfów Śląski – Mirsk do obsługi ruchu pasażerskiego odpowiada firma TORHAMER sp. z o.o. sp.k. Wartość tej inwestycji wynosi ok. 21,7 mln zł brutto. Rewitalizacją linii kolejowej nr 336 na odcinku między Mirskiem a Świeradowem-Zdrojem zajmuje się spółka LWZ. Wartość tego kontraktu to ok. 24,3 mln zł brutto.

Celem projektu jest poprawa dostępności transportowej regionu województwa dolnośląskiego, w ramach którego zrewitalizowana zostanie linia kolejowa nr 336 na odcinku Mirsk – Świeradów-Zdrój i połączona z odcinkiem linii kolejowej nr 317 Gryfów Śląski-Mirsk. Zakres przedsięwzięcia obejmuje wymianę m.in. złączek, nadmiernie zużytych szyn, podsypki tłuczniowej, wykonanie prac podtorzowych i peronowych oraz zabudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.

Po zakończeniu wszystkich prac pociągi będą mogły kursować tą trasą z prędkością 80 km/h. Zgodnie z treścią programu funkcjonalno-użytkowego na linii kolejowej nr 336 ma być realizowany wyłącznie ruch pasażerski. Zrewitalizowana infrastruktura zostanie przystosowana do obowiązujących aktualnie norm oraz standardów obsługi podróżnych.

Więcej informacji o rewitalizacji linii kolejowej nr 336 oraz linii kolejowej nr 317 można znaleźć:

Przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 317 relacji Gryfów Śląski – Mirsk ogłoszony

Otwarcie ofert w ramach przetargu na rewitalizację linii kolejowej nr 317 relacji Gryfów Śląski – Mirsk

Nie ETF Polska a spółka LWZ zrewitalizuje linię kolejową nr 336 z Mirska do Świeradowa-Zdroju.

Autor: Damian Malesza
Fot. Justyna Orlik / Gazeta Wrocławska

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz