Sektorkolejowy » CPK złożyła wnioski lokalizacyjne dla pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź

CPK złożyła wnioski lokalizacyjne dla pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź

pzez Damian

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła do Wojewody Mazowieckiego wnioski o decyzje lokalizacyjne dla czterech pierwszych z 12 odcinków Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Kolejne wnioski są w przygotowaniu. To kluczowy fragment linii kolejowej „Y”, która do 2035 r. ma połączyć stolicę z Lotniskiem CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.

Cztery złożone przez CPK wnioski dotyczą projektowanej linii kolejowej na terenie Miasta Stołecznego Warszawy oraz mazowieckich gmin: Ożarów Mazowiecki, Pruszków, Brwinów i Wiskitki. Te cztery odcinki mają w sumie łącznie ponad 20 km długości.

Dla ponad 140-kilometrowej trasy kolejowej między Warszawą i Łodzią, na której trwa też zaawansowane projektowanie, spółka CPK posiada komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie i Łodzi oraz dwa z wymaganych pozwoleń wodnoprawnych, które wydają Wody Polskie.

Decyzje lokalizacyjne, w sprawie których spółka złożyła wnioski do Wojewody Mazowieckiego, to kolejny krok w drodze do budowy linii KDP. Po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnych kolejnym krokiem będą wnioski o pozwolenie na budowę, które też planujemy złożyć w tym roku. Następnie ruszą przetargi na roboty budowlane – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

W czwartym kwartale tego roku planujemy złożyć pozostałych osiem wniosków, w tym do Wojewody Łódzkiego dla odcinka KDP między Lotniskiem CPK i Łodzią. Trasa KDP między Warszawą i Łodzią jest dla nas priorytetowa, ponieważ pozwoli włączyć Lotnisko CPK w system szybkiej kolei – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

Za przygotowanie materiałów do wniosków na terenie województwa mazowieckiego odpowiada konsorcjum Metroprojektu i Sud Architekt Polska, a za te na obszarze województwa łódzkiego –konsorcjum Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika, czyli wybrani w przetargach projektanci.

Opracowanie pełnej dokumentacji projektowej (łącznie z projektem budowlanym) dla linii między Warszawą i Łodzią oraz dokumentów potrzebnych do uzyskania pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnej spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Pod tę inwestycję spółka CPK kupiła dotychczas w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć 67 działek o łącznej powierzchni ponad 64 hektarów. Do Programu właściciele zgłosili aż 191 działek (spośród 201, które zostały zakwalifikowane do Kolejowego PDN).

Dzięki budowie linii KDP Warszawa – Łódź skróci się czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do ok. 40 minut (dziś to ok. 70 minut). Podróżni dojadą do Lotniska CPK – z Warszawy w czasie poniżej 20 min. Po wybudowaniu całego „igreka” podróż kolejowa z Poznania do Warszawy potrwa niecałe 1 godz. 40 min (zamiast obecnie ok. 2 godz. 20 min), a z Wrocławia – też 1 godz. 40 min (mniej niż połowę tego co dziś)

Według zaktualizowanego harmonogramu Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone do ruchu do końca 2035 r. Wówczas domknięta zostanie 480-kilometrowa linia „Y”, która w całości jest na etapie projektowania i uzyskiwania zezwoleń. Obecnie na terenie Łodzi trwają też prace budowlane związane z realizacją tunelu dalekobieżnego CPK.

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz