Targi kolejowe TRAKO 2019
Prestiżowe wydarzenie wystawiennicze jakim są targi kolejowe TRAKO, odbyły się już po raz trzynasty w dniach 24-27 września 2019 r. w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBEREXPO w Gdańsku. TRAKO to spotkanie branży kolejowej, które na trwale wpisało się w krajobraz przemian, modernizacji i promocji polskiego kolejnictwa. Na największym i najbardziej prestiżowym spotkaniu przedstawicieli branży transportu szynowego w Polsce oraz drugim co do wielkości i znaczenia targów kolejowych w Europie (zaraz po Innotrans, który odbywa się w Berlinie), zaprezentowało się ponad 700 wystawców z 30 krajów. Powierzchnia wystawiennicza wyniosła 30 tysięcy metrów kwadratowych, a tory ekspozycyjne miały długość ponad tysiąca metrów. Uczestnicy TRAKO 2019 to zarówno firmy o zasięgu międzynarodowym, jaki i czołówka największych polskich firm z branży kolejowej i tramwajowej, w tym prywatni i samorządowi przewoźnicy oraz dostawcy technologii dla kolei i taboru. Przedstawiciele branży, wystawcy, eksperci, inwestorzy, producenci, inżynierowie, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych oraz pasjonaci kolei zobaczyli zarówno pojazdy tramwajowe, kolejowe, jak i maszyny oraz urządzenia dla infrastruktury, systemy zarządzania transportem, technologie wyposażenia taboru oraz innowacyjne rozwiązania m. in. Automatyczne Systemy Ostrzegania przed nadjeżdżającym pociągiem.
Podczas TRAKO 2019 odbyło się ponad 40 wydarzeń: debat, seminariów, konferencji i prezentacji w międzynarodowym gronie, gdzie poruszane były najbardziej aktualne, priorytetowe dla branży tematy, a tytuł debaty otwierającej – Kolej 4.0 – między misją a efektywnością – trafnie oddaje ducha tych spotkań.
Na torach przy peronie Gdańsk Stadion Expo eksponowane były lokomotywy, lokomotywy z wagonami i zespoły trakcyjne wystawione przez PKP Intercity, PESA, NEWAG, PKP Cargo, PLASSER, Stadler czy Bombardier Transportation. Na szczególną uwagę zasługuje wysokowydajna podbijarka torowa Dynamic Tamping Express 09-3X firmy Plasser & Theurer, dostarczona dla Zakładu Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu – jedynej takiej maszyny na świecie. Zastosowany w podbijarce system dynamicznej stabilizacji toru umożliwia szybkie, sprawne i efektywne prowadzenie robót. Wśród nowoczesnych maszyn przed gmachem AmberExpo można było zobaczyć perełkę z Poznania. Była to rekonstrukcja historycznego składu z czasów Powstania Wielkopolskiego: wagonu silnikowego Typu I z Bergische Stahlindustrie (rocznik 1868) z wagonem doczepnym Carl Weyer (rocznik 1904).
Ciekawą częścią targów był Dzień Edukacji i Kariery – ta część była skierowana głównie do uczniów myślących o dalszych losach swojej edukacji i późniejszej ścieżki zawodowej, jak i do rodziców lub doradców zawodowych, którzy pomagają w wyborze kierunku kształcenia i pracy. W tej części mogliśmy również posłuchać o wymogach i zadaniach, które czekają nowych pracowników chcących reprezentować polskiego przewoźnika PKP Intercity.
Targi TRAKO, gdzie spotykają się przedstawiciele czołowych firm z branży kolejowej i tramwajowej, były doskonałą okazją do dyskusji, wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy.