Sektorkolejowy » Zbliża się budowa nowej trasy tramwajowej do Wilanowa

Zbliża się budowa nowej trasy tramwajowej do Wilanowa

pzez Adrian

Pod koniec sierpnia br. mają rozpocząć się prace przy budowie nowej trasy tramwajowej do Wilanowa. Mieszkańcy tej dzielnicy będą mogli dojechać do centrum w ok. 25 min. Wzdłuż trasy pojawią się ścieżki rowerowe i sporo zieleni.

Jeszcze w sierpniu 2022 r. rusza budowa nowej trasy tramwajowej do Wilanowa. Dzięki inwestycji mieszkańcy tej dzielnicy szybciej dostaną się do centrum. Zyskają także mieszkańcy Mokotowa, gdyż w tramwaju do Śródmieścia dojadą bez korków.

„Rusza najdłużej oczekiwana inwestycja tramwajowa w stolicy. Nowa trasa połączy centrum miasta z Wilanowem. Będzie to jednocześnie trzynasta dzielnica, która zyska połączenie tramwajowe. Dla mieszkańców oznacza to szybszą i znacznie wygodniejszą komunikację” – informuje Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Zielona trasa tramwajowa

W trakcie budowy trasy do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Ponad 9-kilometrowy odcinek torów zostanie obsadzony rozchodnikiem, czyli rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury oraz nie wymaga podlewania.

W ramach inwestycji zostaną posadzone 624 nowe drzewa: lipy holenderskie i drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne oraz dęby szypułkowe. Rośliny pojawią się przy torach i jezdniach oraz na 9 peronach. Warto dodać, że po raz pierwszy w historii budowy tras tramwajowych w Warszawie przy torach znajdą się drzewa formowane. Niestety, w ramach prac konieczne będzie wycięcie drzew kolidujących z inwestycją (głównie w pasie oddzielającym jezdnie wzdłuż ul. Sobieskiego).

Budowa nowej trasy tramwajowej do Wilanowa to nie tylko zielone tory i nasadzenia. Ma ona zyskać także „zieloną falę” – czyli  priorytet w sygnalizacji świetlnej. Aktualnie taki system  działa już na ponad 70% skrzyżowań z ruchem tramwajowym w Warszawie.

Zmiany w organizacji ruchu

Budowa nowej trasy tramwajowej w stolicy oznacza również przebudowę ulic wzdłuż torów. Kierowcy na dolnym Mokotowie będą mogli korzystać z dwóch pasów, natomiast trzeci pas, który jest obecnie przeznaczony dla autobusów, zostanie zastąpiony wspólnym pasem tramwajowo-autobusowym (od ul. Spacerowej do ul. L. van Beethovena). Wzdłuż torów powstaną ścieżki dla rowerów oraz nowe chodniki. Dotychczasowe cztery kładki nad ul. Sobieskiego zostaną zastąpione przejściami dla pieszych oraz przejazdami dla rowerzystów w poziomie jezdni, które będą zabezpieczone sygnalizacją świetlną.

Wykonawstwo i koszt inwestycji

Wykonaniem przedsięwzięcia zajmie się firma Budimex. Łączna wartość robót budowlanych w ramach tej inwestycji wynosi 685,424 mln zł. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na pierwszy kwartał 2024 r.

Więcej o inwestycji pisaliśmy TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. ztm.waw.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz