Sektorkolejowy » Zamiast kopalni będą jeziora – z odkrywki Jóźwin IIB odjechał ostatni skład węgla prowadzony przez „krokodyla”

Zamiast kopalni będą jeziora – z odkrywki Jóźwin IIB odjechał ostatni skład węgla prowadzony przez „krokodyla”

pzez Adrian

Po aż 52 latach zakończono wydobycia węgla brunatnego z kopalni odkrywkowej Jóźwin IIB wchodzącej w skład KWB Konin. W piątek 16 czerwca br. po godz. 1200 z załadowni zlokalizowanej w Kleczewie (woj. wielkopolskie) odprawiono do elektrowni Pątnów ostatni pociąg z tym surowcem.

Z tej okazji na jednym z wagonów pojawił się napis „Ostatni skład węgla z odkrywki Jóźwin” wraz z datą: 16.06.2023 r. Skład węglarek poprowadził tzw. krokodyl – lokomotywa elektryczna LEW EL2, która była produkowana w zakładzie znajdującym się w Hennigsdorf (Niemcy). Pojazd ten jest gratką dla miłośników kolei, gdyż jest wyjątkowo rzadko spotykany. Zyskał swój pseudonim ze względu na charakterystyczny kształt oraz zielone barwy.

O odkrywce Jóźwin

Kopalnia odkrywkowa węgla brunatnego „Jóźwin” rozpoczęła działalność w lipcu 1971 r. Obiekt składał się z 3 pół wydobywczych i był jednym z najdłużej wykorzystywanych przez KWB Konin. W trakcie całej swojej działalności dała ona aż ok. 30% całego wydobytego węgla przez konińską kopalnię.

Jak informuje Jarosław Czyż, wiceprezes PAK KWB Konin, z całej odkrywki Jóźwin udało się wydobyć w granicach 180 mln ton węgla brunatnego, co jest równoznaczne ze zdjęciem nakładu na poziomie aż ok. 1,4 mld m3, natomiast z samego rejonu Jóźwin IIB – ok. 70 mln ton (ok. 700 mln m3 nakładu). Pracowały tam ogromne koparki, które zostały wyprodukowane w Hiszpanii: Dolores oraz Carmen.

Warto przypomnieć, że w rejonie Konina nadal funkcjonuje odkrywka Tomisławice. Jej zamknięcie zaplanowano na 2024 r.

Dalsze plany na rekultywację terenu odkrywki

Pomysł na zagospodarowanie terenu wyrobiska już jest – następne jezioro, które wejdzie w skład nowego kompleksu sztucznych zbiorników wodnych w Wielkopolsce Wschodniej. Wcześniej jednak konieczne jest uprzątnięcie całej infrastruktury. Zgodnie z planem, który ma powstać na terenie pola wydobywczego Jóźwin IIB, pomieści ok. 220 mln m3 wody i będzie największym w woj. wielkopolskim. Po połączeniu kanałem ze zbiornikiem Kleczew ich powierzchnia wyniesie ok. 1300 hektrów. Za projekt odpowiadają ZE PAK oraz Wody Polskie.

Jak informuje Piotr Woźny, prezes ZE PAK, nowe jezioro będzie pełniło funkcje rekreacyjno-turystyczne oraz posłuży jako zbiornik retencyjny.

Należy podkreślić, że retencja wody na terenie woj. wielkopolskiego to sprawa kluczowa. Region ten jest szczególnie narażony na suszę. Poziom wody w okolicznych jeziorach drastycznie spada – to m.in. efekt działalności kopalni odkrywkowych węgla brunatnego.

Więcej informacji o „krokodylach”, Kolejach Górniczych KWB Konin oraz Kolei Górniczej KWB Adamów można znaleźć:

Autor: Damian Malesza
Fot. przegladkoninski.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz