Sektorkolejowy » Zabytkowy dworzec kolejowy w Kamiennej Górze – czy odzyska dawny blask?

Zabytkowy dworzec kolejowy w Kamiennej Górze – czy odzyska dawny blask?

pzez Damian

Neogotycki dworzec kolejowy w Kamiennej Górze to obowiązkowa pozycja dla miłośników architektury na Dolnym Śląsku. Jego wyjątkowy charakter potrafi zachwycić nawet dziś. Obiekt niestety niszczeje. Czy dworzec w Kamiennej Górze doczeka się rewitalizacji?

Historia dworca kolejowego w Kamiennej Górze

Dworzec kolejowy w Kamiennej Górze (niem. Landeshut) oddano do użytku w sierpniu 1869 r. Został zbudowany w związku z budową linii kolejowej do Wrocławia. 29 grudnia 1869 r. oddano do użytku:

  • jednotorową linię kolejową, która połączyła Kamienną Górę oraz Sędzisław (linia kolejowa nr 298) – odcinek o długości 5,4 km, drugi tor na tej trasie został zbudowany na początku XX w., linia została zelektryfikowana w 1921 r. przez konsorcjum Siemens-Schuckert
  • jednotorową linię kolejową o długości 12,5 km relacji Kamienna Góra – Lubawka – Královec (linia kolejowa nr 299)

Linia kolejowa nr 298 oraz linia kolejowa nr 299 stanowiły pierwsze odgałęzienie od Śląskiej Kolei Górskiej. Zbudowany z cegły, neogotycki dworzec kolejowy w Kamiennej Górze znajduje się przy ul. Papieża Jana Pawła II. Główny budynek dworca jest obiektem dwukondygnacyjnym, czteroosiowym, z dwoma skrajnymi ryzalitami, które są ujęte na rogach drugiej kondygnacji w ośmiokątne wieżyczki. Za nim znajdują się 3 perony, które są zadaszone drewnianymi wiatami.

Do hali dworca prowadzi szeroki portal wejściowy. Uwagę przykuwa także reprezentacyjny balkon, który znajduje się na wysokości drugiej kondygnacji. Po lewej stronie został dodany pięcioosiowy, jednokondygnacyjny budynek. Jego okna są zwieńczone łukiem odcinkowym oraz bogatym gzymsem ceramicznym. Po prawej stronie możemy dostrzec jednopoziomową, czteroosiową dobudówkę w podobnym stylu. Cały budynek jest obłożony okładziną z piaskowca (na wysokości przyziemia). Dworzec kolejowy w Kamiennej Górze został zbudowany z dbałością o najmniejsze szczegóły. Niestety po II wojnie światowej stracił na znaczeniu i zaczął podupadać. Co ciekawe w 1904 r. pociągiem do Kamiennej Góry przyjechał cesarz Wilhelm II. Celem wizyty była uroczystość ślubu Armgardy hrabiny zu Stolberg-Wernigerode z Oskarem hrabią von Platten zu Hallermund, która odbywała się na zamku Grodztwo. W dniu 3 maja 2004 r. z Kamiennej Góry wyruszył ostatni pociąg pasażerski relacji Lubawka – Jelenia Góra. W 2008 r. uruchomione zostały weekendowe połączenie do Trutnova.

Dworzec kolejowy w Kamiennej Górze – dziś

Aktualnie przez Kamienną Górę przejeżdżają pociągi towarowe oraz czeskie motoraczki (przyp. red. wagon motorowe serii 810, które są ikoną czeskiej i słowackiej motoryzacji, produkowane od połowy lat 70), które obsługują linię Sędzisław – Kamienna  Góra – Lubawka – Kralovec. Do dziś na budynku kamiennogórskiego dworca zachował się symbol Królewskich Pruskich Kolei Państwowych. W marcu 2020 r. obiekt trafił na listę 150 stacji kolejowych przeznaczonych przez PKP do remontu. W 2020 r. ruszyły także prace remontowe wiaty peronowej na dworcu w Kamiennej Górze. Następnie rada miejska jednogłośnie zgodziła się na wieloletnią dzierżawę obiektu przez samorząd.

„Przedstawiciele PKP zadeklarowali rozpoczęcie remontu w ramach programu, który będzie realizowany w latach 2023 -2027, ale postawili też warunek. Jest nim zadeklarowanie dzierżawy części pomieszczeń dworca na okres minimum 5 lat” – mówił wtedy Janusz Chodasewicz, burmistrz Kamiennej Góry.

Szacunkowe koszty prac na dworcu to ok. 20 mln zł.

CPK to duża szansa dla dworca kolejowego w Kamiennej Górze

30 września 2021 r. w Kamiennej Górze miały miejsce konsultacje społeczne w kwestii projektu: Centralny Port Komunikacyjny dla budowy linii kolejowej Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa (Czechy). Projektanci linii pracowali nad wyznaczeniem łącznika, który będzie spinał ową trasę kolei dużych prędkości z istniejącą już linią kolejową Kamienna Góra – Jelenia Góra. 5 kwietnia 2022 r. odbyła się II tura konsultacji społecznych. Rozmawiano o przebiegu linii kolei dużych prędkości w rejonie Kamiennej Góry oraz kamiennogórskiego łącznika:

Inwestycja to ogromna szansa dla miasta i okolicznych mieszkańców. Podróżni mogą zyskać lepsze dojazdy np. do pracy lub szkoły.

„Ta inwestycja znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Kamiennej Góry. Obecnie mieszkańcy są wykluczeni z możliwości korzystania z transportu kolejowego prawie całkowicie. Kolej sprawi, że dojazdy do: pracy, szkoły, na studia w okolicznych większych ośrodkach, staną się znacznie łatwiejsze” – informował urząd miejski.

Kamienna Góra zyskałaby także wygodne połączenie z Wrocławiem. Czas przejazdu pociągiem pomiędzy tymi miejscowościami wynosiłby mniej niż 1 h. Przez Kamienną Górę miałoby codziennie przejeżdżać 8 par pociągów dalekobieżnych oraz 8 kursów pociągów regionalnych. Projekt Centralny Port Komunikacyjny to również ogromna szansa komunikacyjna dla Lubawki. Ponadto w Lubawce popada w ruinę budynek dworca kolejowego, o którym pisaliśmy  TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. jbc.jelenia-gora.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz