Za około dwa lata gotowa powinna być łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej na trasie linii kolejowej Kraków–Bielsko-Biała. Jej uruchomienie pozwoli pasażerom podróżującym pomiędzy Małopolską a Śląskiem zaoszczędzić 15 min. Koszt budowy łącznicy to blisko 23 mln zł netto.
Łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej
Budowa łącznicy wyeliminuje konieczność zmiany kierunku jazdy pociągów na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona. Dzięki temu podróż z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska-Białej potrwa o kwadrans krócej niż obecnie.
Nowy odcinek toru połączy dwie zelektryfikowane linie – pomiędzy Skawiną i Żywicem (lk nr 97) oraz Kalwarią Zebrzydowską Lanckorona i Bielskiem Białą (lk nr 117). Aby było to możliwe, konieczna jest budowa około 500-metrowego nasypu, na którym znajdzie się tor, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Za budowę nowej infrastruktury odpowiada ZUE S.A., która zrealizuje prace w formule projektuj i buduj. Oddanie obiektu do użytku planowane jest w drugiej połowie 2023 r.
Zadanie zostanie wykonane w ramach projektu pn. „Budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona–Bielsko Biała Główna”, będącego częścią większego przedsięwzięcia pn. „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”.
Łącznica znajdzie się na trasie pierwszego etapu rewitalizowanej obecnie linii nr 117, odcinek od stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona przez Wadowice do granicy województwa. Obecnie prowadzone są na niej prace o wartości 129 mln zł. Mają się one zakończyć w czerwcu 2022 r. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Autor: Agata Sumara
Fot: Marcin Guzik wadowiceonline.pl