19 stycznia br. Cargotor sp. z o.o. złożyła do Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) wniosek o dotację na prace wykonawcze związane z budową Parku Logistycznego Małaszewicze. Wartość prac oszacowana została na 3,2 mld zł. W przypadku pozyskania finansowania na realizację inwestycji roboty budowane ruszą w roku 2023.
Spółka ubiega się o dofinansowanie w wysokości 50% z funduszu CEF 2 ze względu na „transgraniczny charakter projektu”.
Przewidziane do realizacji zadania wiążą się z kompleksową modernizacją i rozbudową infrastruktury kolejowej. Planowany remont torów ma umożliwić przyjmowanie pociągów o długości 1050 m w przypadku torów o rozstawie 1520 mm i 750 m na torach o szerokości 1435 mm. Modernizacja ma na celu również zwiększenie prędkości pociągów z 20 do 40 km/godz.
Spółka zakończyła już działania związane z opracowaniem studium wykonalności, dokumentacji projektowej oraz pozyskaniem pozwoleń administracyjnych wymaganych do rozpoczęcia prac.
Jak podaje resort infrastruktury, „rząd rozpoczął prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym. Zmiany mają umożliwić funkcjonowanie Cargotoru w Grupie PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Dzięki temu spółka będzie mogła wykorzystać nie tylko zasoby, ale i bogate doświadczenie PKP PLK w realizacji dużych projektów infrastrukturalnych”.
W celu realizacji inwestycji planowane jest wykupienie 100% udziałów Cargotoru przez PKP PLK. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Autor: Agata Sumara
Fot. cargotor.com