Szwajcarski producent pojazdów szynowych, Stadler, poinformował o ustanowieniu rekordu świata w zakresie najdłuższego przejazdu pociągiem w trybie akumulatorowym. Test z wykorzystaniem pojazdu FLIRT (ang. Fast Light Intercity and Regional Train) przeprowadzono na trasie z Berlina do Warnemünde w Niemczech.
Pociąg FLIRT w księdze Guinness’a
„Możemy potwierdzić, że testowy Flirt Akku przejechał dokładnie 224 km jedynie w trybie akumulatorem podczas podróży z Berlina-Gesundbrunnen do Warnemünde bez ładowania baterii z sieci trakcyjnej czy innego zewnętrznego źródła energii” – mówi Heiko Hüserich z niezależnego działu technicznego konsultantów TÜV Nord. Wynik ten został także potwierdzony i wpisany do Księgi Rekordów Guinness’a.
Jednostka FLIRT Akku jest udoskonalana przez producenta od 2016 r. Pojazd jest przeznaczony głównie do obsługi tras międzymiastowych i regionalnych, gdzie występują niezelektryfikowane odcinki. Równocześnie ma być alternatywą dla zastosowania pociągów spalinowych na takich fragmentach, a tym samym przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 w transporcie. Pojazd został dopuszczony przez Niemiecki Federalny Urząd Kolejowy i wprowadzony do użytkowania w 2018 r. Od tego czasu przejechał około 15 tys. km na zasilaniu akumulatorowym.
„Zaprojektowaliśmy i obliczyliśmy pojazd na zasięg operacyjny wynoszący 80 km w zależności od wymagań danej trasy” – wyjaśniła Evelyn Thiel, kierownik projektu technicznego w firmie Stadler. „Ale podczas różnych podróży, gdzie testowaliśmy zastosowaną technologię, byliśmy w stanie osiągnąć znacznie większe zasięgi. Dlatego odważyliśmy się pobić światowy rekord w zimowych temperaturach. Podczas testów pojazd musiał radzić sobie z różnymi scenariuszami, takimi jak nadrabianie nieplanowanych opóźnień na torze lub funkcjonowanie w ekstremalnie gorących lub zimnych warunkach pogodowych”.
FLIRT-y podbijają trasy regionalne
Jak przypomina, Stadler, pierwszy FLIRT został opracowany w 2002 r. na zlecenie Szwajcarskich Kolei Federalnych SBB dla kolei miejskiej Zug. Cztery jednostki do obsługi ruchu pasażerskiego (pod nazwą RABe523) wprowadzono w roku 2004. Od tego czasu FLIRT stał się międzynarodowym bestsellerem.
Dotychczas sprzedano ponad 2 tys. takich pojazdów. Są one eksploatowane w 20 krajach, praktycznie we wszystkich strefach klimatycznych. Składy zawierają od dwóch do sześciu wagonów. Mogą osiągać prędkości od 160 do 200 km/godz. Oprócz napędów elektrycznych, wysokoprężnych lub bimodalnych, FLIRT jest również dostępny w wersji z napędem akumulatorowym i wodorowym.
Akumulatorowy zespół trakcyjny może działać jako klasyczny EMU (elektryczny zespół trakcyjny) pod napowietrznym przewodem trakcyjnym, jak również może być zasilany z akumulatora na trasach niezelektryfikowanych. Jest zatem optymalny na trasy częściowo zelektryfikowane, które obecnie nadal wymagają obsługi w wykorzystaniem pociągów z silnikiem diesla.
Dwa lata temu Stadler wygrał pierwszy przetarg na „zieloną technologię” w Niemczech i sprzedał tam 55 jednostek FLIRT Akku do obsługi ruchu lokalnego Szlezwika-Holsztynu. W listopadzie 2021 r. Deutsche Bahn Regio złożyło zamówienie na 44 takie pojazdy. Producent chwali się również tym, że konstruuje pierwszy zasilany wodorem FLIRT na zlecenie Urzędu Transportu Hrabstwa San Bernardino (SBCTA) w Stanach Zjednoczonych.
Autor: Agata Sumara
Fot. Stadler Rail