Niemiecki przewoźnik kolejowy Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) zamówił dostawę siedmiu pociągów dwuczłonowych napędzanych wodorem. Nowe jednostki Mireo Plus H zostaną wyprodukowane przez Siemens Mobility i będą wozić pasażerów linii Heidekrautbahn (RB27) w regionie metropolitalnym Berlin–Brandenburgia.
Pojazdy Mireo Plus H drugiej generacji są wyposażone w układ napędowy z ogniwami paliwowymi i akumulator litowo-jonowy, zapewniają zerową emisję CO₂. Maksymalna prędkość, jaką mogą osiągnąć, to 160 km/godz. Jak zapewnia producent, cechują się najniższymi kosztami cyklu życia w porównaniu z innymi pojazdami szynowymi, a czas ładowania akumulatorów zajmuje zaledwie 15 min. Mireo opierają się na samonośnej, spawanej lekkiej konstrukcji aluminiowej, charakteryzującej się ulepszoną aerodynamiką.
Pociągi są dwuwagonowe, mają przestronne wnętrza. Pasażerowie podczas jazdy mogą korzystać z wi-fi, dynamicznych wyświetlaczy informacji pasażerskich w czasie rzeczywistym, ze strefy rodzinnej, wielofunkcyjnych przestrzeni, w których wydzielono miejsca na wózki dziecięce, wózki inwalidzkie oraz rowery. W każdym wagonie znajdują się trzy pary drzwi po każdej stronie.
Zamówienie złożone przez NEB w Siemens Mobility obejmuje również dziesięcioletni kontrakt na serwis i części zamienne do 2034 r.
Wykorzystanie pociągów napędzanych wodorem na linii Heidekrautbahn jest częścią projektu pilotażowego wspieranego naukowo i finansowanego przez rząd federalny oraz landy Berlin i Brandenburgia. Projekt koncentruje się na stworzeniu regionalnej, zrównoważonej infrastruktury wodorowej, która obejmuje również elektrownię hybrydową i system zbiorników. Jak obliczono, przechodząc z oleju napędowego na wodór, Heidekrautbahn zmniejszy roczną emisję CO₂ o około 3 mln kg i zaoszczędzi 1,1 mln l oleju napędowego.
Autor: Agata Sumara
Fot. siemens.com