Sektorkolejowy » RegioFox – tak Czesi nazwali nowe pociągi od Pesy Bydgoszcz

RegioFox – tak Czesi nazwali nowe pociągi od Pesy Bydgoszcz

pzez Adrian

Spalinowe pojazdy produkowane przez bydgoską Pesę są aktualnie testowane na torze testowym w Velimiu. Czeski przewoźnik do tej pory zamówił 76 RegioFoxów.

RegioFox, czyli nazwa nowego pociągu, którą wybrali pasażerowie Kolei Czeskich za pośrednictwem portali społecznościowych. Głosowanie ogłoszono w sierpniu 2022 r. W gronie propozycji znalazły się trzy nazwy:

  • RegioShark II
  • RegioWolf
  • RegioFox

Lis to przebiegłe i sprytne zwierzę. Cieszę się, że RegioFox zaoferuje pasażerom wiele sprytnych rozwiązań i maksymalny komfort. Nową nazwę wybrali nasi pasażerowie w ankiecie na portalach społecznościowych. Zamówiliśmy już siedemdziesiąt sześć takich jednostek. Nie bez znaczenia jest to, że pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki Rolls-Royce, spełniające normy Stage V” – zaznaczył prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Czeskich Michał Krapinec.

Jakie będą RegioFoxy?

Nowe pociągi Kolei Czeskich będą napędzane silnikami Rolls-Royce. Co ciekawe oprócz oleju napędowego mogą być zasilane także biopaliwem HVO. Wewnątrz znajduje się 115 miejsc siedzących, z czego 9 w 1 klasie. Pojazdy są przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Wyposażono je m.in. w klimatyzację, gniazdka i złącza USB do ładowania elektroniki, bezprzewodowy internet, monitoring oraz nowoczesnym system audiowizualnej informacji pasażerskiej z monitorami LCD. W RegioFoxach przewidziano również miejsce dla 8 rowerów, 3 wózków dziecięcych oraz 2 wózków inwalidzkich. Pojazdy mogą poruszać się z prędkością sięgającą 120 km/h, a bezpieczeństwo pasażerów zadba europejski system ECTS.

Wypełniamy nasze zobowiązania kontraktowe i wspólnie z regionami znacząco modernizujemy transport regionalny. Urządzenia RegioFox są tego dowodem. Samochody są niskopodłogowe, co ułatwi podróżowanie seniorom, rodzinom z małymi dziećmi czy niepełnosprawnym. Wszyscy pasażerowie docenią ergonomicznie ukształtowane fotele, klimatyzację i nowoczesny system informacyjny. Wygoda, połączenie Wi-Fi oraz gniazda ze złączami USB do ładowania elektroniki podróżnej pozwalają wykorzystać czas w drodze na pracę, naukę, odpoczynek czy oglądanie filmów. Pociągi są również wyposażone w system spisu pasażerów, który zapewni nam i klientom transportowym lepszy przegląd wykorzystania poszczególnych połączeń” – podkreślił Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.

Próbna eksploatacja nowych pojazdów ma rozpocząć się w drugiej połowie 2023 r. w Pradze, Czechach Środkowych oraz Czechach Południowych. Pozostałe pociągi RegioFox zostaną dostarczone do Pardubic, Hradca Králové, Pilzna oraz Vysočiny. Mają zastąpić pojazdy starszego typu: serii 814, 842, 843 bądź pociągi z lokomotywami 754 i wagonami Bdt. Pomimo faktu, iż dostawca w niewielkim stopniu spóźnia się z ich produkcją, to pierwsza jednostka jest obecnie sprawdzana na torze testowym w okolicy Velimia.

O bydgoskim producencie pojazdów szynowych pisaliśmy m.in. TUTAJ, TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. České dráhy

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz